CORONAKANSEN








CORONA KANSEN

Alles over de kansen en uitdagingen tijdens deze periode!




In deze onzekere tijd wordt iedereen gedwongen om creatief met de situatie om te gaan en in oplossingen te denken. Zo ook KWEEKERS. Het bedrijfsleven gaat door, mede om die reden is het fijn dat we de mogelijkheid hebben om op afstand te kunnen werken! Dit is natuurlijk in principe niets nieuws, maar laten wij hier nu net heel veel ervaring mee hebben dankzij de online mogelijkheden van AFAS Software. Dat maakt het nog gemakkelijker voor je! Ook in deze tijd ondersteunen onze AFAS Experts je graag, wanneer jij hier behoefte aan hebt. Je kunt je vragen gemakkelijk stellen via ons klantportaal, waarna zij vol energie aan de slag zullen gaan om deze zo snel mogelijk te beantwoorden. De eerste twee vragen zijn zelfs gratis!




NOODFONDS OVERBRUGGING WERKGELEGENHEID (NOW)

NOODFONDS OVERBRUGGING WERKGELEGENHEID (NOW)

Het kabinet introduceert de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze vervangt de werktijdverkorting (WTV). Momenteel wordt overleg gevoerd met UWV over de uitvoering van deze regeling. De hoofdlijnen van deze regeling zijn al bekend. Wil jij weten wat dit voor jouw organisatie betekent?


TWEE GRATIS KLANTVRAGEN


Bijzondere omstandigheden vragen om bijzondere oplossingen! Dit kwartje is ook bij KWEEKERS gevallen. Hierdoor bieden we nu iedereen de mogelijkheid om gebruik te maken van ons klantportaal. Op dit portaal kan je al jouw vragen omtrent AFAS Profit stellen. De eerste 2 klantvragen zijn zelfs gratis. Zo blijft jouw organisatie up and-running tijdens deze periode.


EINDELOOS TOEGANG


Wat houdt het Klantportaal van KWEEKERS in? Eindeloze toegang tot de AFAS kennis van onze toppers van de toekomst! Onze supportmedewerkers bieden, op afstand, ondersteuning tijdens het werken met AFAS Profit. Het portaal geeft jou de mogelijkheid om toegang te krijgen tot alle faciliteiten die KWEEKERS te bieden heeft. 

ONDERSTEUNING ON DEMAND


Zoals net vermeld geeft KWEEKERS je graag toegang tot het klantportaal. In ons klantportaal kan je onbeperkt vragen stellen, gerelateerd aan AFAS Profit. Het klantportaal is dus voornamelijk aantrekkelijk omdat je:

  • Geen maandelijkse kosten hebt, maar wel eindeloos toegang tot ons klantportaal krijgt;
  • De eerste 2 klantvragen pakken wij kosteloos op, zo ervaar je direct de voordelen;
  • Je kunt onbeperkt vragen insturen;
  • 95,7% van de klantvragen worden optijd opgelost, 98% hiervan wordt naar tevredenheid opgelost. 


IN SLECHTS 12 MINUTEN STEL JIJ ONBEPERKT VRAGEN

HOE WERKT HET?


Wanneer jij een klantvraag instuurt, gaan onze supportmedewerkers, zoals Jasper Maliepaard, energiek aan de slag. Jasper zal er alles aan doen om jouw vraag zo snel mogelijk, maar voornamelijk zo goed mogelijk op te lossen. Dit doet hij door jouw vraag eerst goed te analyseren om vervolgens een oplossingsrichting te vinden. Om het voor jou zo duidelijk mogelijk te houden, zal Jasper vervolgens terugkoppelen hoelang hij bezig denkt te zijn en wat wij in die tijd voor je kunnen doen. Nadat de inrichting is voltooid, zal kort getest moeten worden waarna aflevering van het product plaatsvind. Hiermee is jouw vraag opgelost!


VOLLEDIGE ONTZORGING


Ook biedt KWEEKERS de mogelijkheid  het volledige applicatiebeheer van AFAS Profit uit handen te nemen. Dit kan voor jou niet alleen betekenen dat zaken sneller opgelost worden, maar ook dat jouw organisatie zich beter kan focussen op de corebusiness. Neem contact met ons op, dan vertellen we je meer!



DE KRACHT VAN DIGITALE HANDTEKENINGEN


Werkend Nederland verkeert zich momenteel in onrustig vaarwater. Door de genomen maatregelen vanuit de regering werken veel mensen vanuit huis. Dat vergt het nodige aanpassingswerk. Hoe zorg je ervoor dat je op de juiste manier door kunt blijven werken met behulp van AFAS software? Daarnaast zitten veel werknemers noodgedwongen thuis omdat er geen werk is. Gelukkig heeft de regering besloten om werkend Nederland in de tijd van het Coronavirus te ondersteunen. Onder bepaalde omstandigheden kan er namelijk aanspraak gemaakt worden op het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). 

DRAAI DOOR

Om zo goed mogelijk op afstand door te kunnen blijven draaien is het belangrijk om bedrijfsprocessen zo veel als mogelijk door te laten lopen. Wanneer je onder een arbeids- of sleutelovereenkomst, offertes of contracten over bedrijfseigendommen een handtekening ter goedkeuring nodig hebt, loop je waarschijnlijk tegen wat obstakels aan. Ook hierbij denken wij niet in problemen, maar zoeken we naar oplossingen. KWEEKERS helpt je graag bij het inrichten van digitale handtekeningen voor bovenstaande documenten. 












DIGITALE HANDTEKENINGEN

Binnen jouw AFAS Profit omgeving is het mogelijk om workflows aan te maken voor bepaalde processen binnen jouw organisatie. Binnen deze workflows is het mogelijk om digitale handtekeningen op te vragen en te plaatsen. Wanneer je toegewezen bent aan een taak, kun je doorklikken en krijg je de mogelijkheid om een handtekening te plaatsen. Hier vindt dus direct een stuk tweestapsverificatie in plaats: de taak wordt allereerst toegewezen aan de juiste medewerker, waarna deze medewerker gevraagd wordt zijn/haar digitale handtekening te zetten. 

KOM JE ER NIET UIT?


We kunnen we het onszelf goed voorstellen: Jij zit thuis aan de keukentafel te werken. Er doet zich een moment voor waarop je eigen kennis omtrent AFAS Profit je in de steek laat..  Geen paniek! Wij helpen je graag verder met al jouw vragen! Deze vragen stel je gemakkelijk via ons klantportaal, waarna onze toppers vol energie aan de slag zullen gaan om deze zo snel mogelijk te beantwoorden. De eerste twee klantvragen pakken wij gratis op!


DE KANS GENAAMD DOCUMENTMANAGEMENT


Zeker nu de situatie zich voordoet met betrekking tot het COVID-19 virus, is het als onderneming belangrijk om op een eenduidige manier alle medewerkers op de hoogte te brengen van de situatie binnen jouw organisatie. Hierin biedt AFAS Profit een handige tool ter ondersteuning, namelijk Documentmanagement. In dit stukje een korte uitleg over wat documentmanagement is, hoe dit jou als bedrijf kan helpen en hoe KWEEKERS hierin ondersteuning kan bieden.

WAT IS DOCUMENTMANAGEMENT?

Documentmanagement kan gebruikt worden om documenten via AFAS InSite en/of OutSite te verspreiden. Hierdoor zwerven er geen losse documenten door de organisatie. Documenten zijn gebaseerd op sjablonen waarmee je bepaalt, welke medewerkers documenten mogen opstellen en welke medewerkers documenten mogen lezen. Elk sjabloon heeft een sjabloonpagina. Met deze sjabloonpagina is het mogelijk een document een standaardinhoud, indeling of opmaak te geven. Als een auteur een document toevoegt, wordt de standaardinhoud getoond. Hiermee stuur je de auteurs en zorg je er voor, dat er niets vergeten wordt.

EENDUIDIGE BERICHTGEVING

Documentmanagement geeft de mogelijkheid te registreren wie documenten gelezen heeft. Dit kan, zeker bij belangrijke documenten, van pas komen als je wilt nalopen of iedereen het document gelezen heeft. Daarnaast is het eenvoudig om verschillende versies bij te houden en versiehistorie te bekijken. Ook dit kan van pas komen wanneer je continu aanpassingen moet doen aan het gepubliceerde document, niemand zit te wachten op 5 mailtjes met 5 versies van hetzelfde document! Moet een document eerst beoordeeld worden voordat deze gepubliceerd wordt, is dit mogelijk via een workflow. En ook kunnen diverse instellingen, zoals de maximale geldigheidsduur, worden toegevoegd. Na het verlopen van deze datum wordt het document niet meer getoond. Al met al documentmanagement zorgt ervoor dat jouw organisatie eenduidige berichtgeving kan delen met de medewerkers.

KWEEKERS HELPT JE VERDER

AFAS heeft KWEEKERS aangewezen als officieel Partner. Wij zijn uiteraard bereid om het documentmanagement juist in te richten in jouw organisatie. We zorgen ervoor dat jouw organisatie direct klaar is om documenten te delen met alle medewerkers. Ook zorgen wij ervoor dat alle autorisatie goed staat, dat het sjabloon de juiste opmaak heeft en niet te vergeten: dat jullie zonder problemen documenten kunnen delen en overzicht houden wie welke documenten gelezen hebben! 

TWEETS VAN HET MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID & HET RIVM


TIPS VAN AFAS SOFTWARE


Hieronder vind je een overzicht van veel voorkomende situaties. Deze zijn gepubliceerd door AFAS en willen wij graag met jullie delen! Alle situaties zijn gerelateerd aan verlof, verzuim en de uitbetaling van salarissen.

1. Aanvragen Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid 

Op dit moment wordt er overleg gevoerd over de uitvoering van het
Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid.


2. Medewerker heeft klachten die een indicatie geven van COVID-19

Iedereen die klachten heeft wordt verzocht om thuis te blijven. Zo kan verdere besmetting voorkomen worden! In dit geval dien je als werkgever het loon door te betalen. Probeer afspraken te maken omtrent thuiswerken. Perfect mogelijk met AFAS!

3. Medewerker meldt zich ziek door COVID-19                   

In dit geval dien je als werkgever het loon door te betalen. Net als bij andere ziektegevallen, conform cao of arbeidsovereenkomst.

4. Medewerker bevind zich in quarantaine                           

In dit geval dien je als werkgever het loon door te betalen. Probeer afspraken te maken omtrent thuiswerken. Perfect mogelijk met AFAS!

5. Thuisblijven op initiatief van werkgevers                       

In dit geval dien je als werkgever het loon door te betalen. Probeer afspraken
te maken omtrent thuiswerken.
Perfect mogelijk met AFAS!



6. Medewerker durft uit angst voor besmetting niet te werken

De medewerker heeft in dit geval in principe geen recht op loondoorbetaling. Natuurlijk kunnen jullie ook in dit geval afspraken maken over thuiswerken. De medewerker kan wel verplicht worden verlofdagen op te nemen.

7. Medewerker kan niet werken door opvang kinderen                                 

In dit geval dien je als werkgever het loon door te betalen. Net als bij andere ziektegevallen, conform cao of arbeidsovereenkomst.

8. Medewerker draagt zorg voor iemand met het Coronavirus                  

Normaal gesproken zou hier sprake zijn van kortdurend zorgverlof, maar wanneer dit langer dan 2 weken duurt is er sprake van langdurend zorgverlof en is hoef je als werkgever het loon niet door te betalen.

Bron: 
https://klant.afas.nl/thema/coronavirus-werkgevers


NOG 3 TIPS VAN AFAS SOFTWARE

1. Coronaverlof inrichten
1. CORONAVERLOF INRICHTEN

Om inzicht te behouden in de niet-gewerkte uren van je medewerkers raadt KWEEKERS je aan om het type verlof “Corona” in te richten. Vraag medewerkers om hierop te boeken wanneer hun werkzaamheden stil zijn komen te liggen door de impact van het Coronavirus. KWEEKERS legt je graag uit hoe je dit op de juiste manier in kunt richten:

  • Ga naar Algemeen - Inrichting - Vrije tabel.
  • Open de eigenschappen van de vrije tabel Reden verlof.
  • Klik op Nieuw.
  • Vul per taal een code en een omschrijving in.
  • Klik op Voltooien.



Eventueel kun je in het profiel voor het aanmaken van een verlofaanvraag het veld Reden Verlof verplicht maken. Op die manier weet je zeker dat medewerkers niet kunnen vergeten om een reden in te vullen.

Dit doe je via onderstaande stappen:

  • Ga naar Algemeen / In & OutSite / Profiel.
  • Open het profiel dat jullie organisatie gebruikt.
  • Ga naar het tabblad Algemeen.
  • Klik op Onderhouden in het veld Verlofaanvraag (Profit) onder het kopje Context.
  • Open het veld Reden verlof.
  • Vink de velden Zichtbaar, Wijzigbaar en Verplicht aan.


2. GEBRUIK AFAS INSITE, AFAS POCKET ÉN MEER!
2. GEBRUIK AFAS INSITE, AFAS POCKET ÉN MEER!

Door gebruik te maken van Insite of de berichten functionaliteit kun jij jouw medewerkers op de juiste manier op de hoogte houden door middel van berichtgeving. Hiervoor stel je eenvoudig een documentsjabloon in, welke je volledig naar eigen wens kunt inrichten. Zo zorg je ervoor dat jouw medewerkers altijd binnen hetzelfde sjabloon de juiste informatie aangereikt krijgen. Nog een tip van KWEEKERS: je kunt buiten de AFAS omgeving ook gebruik maken van Microsoft Teams, Teamviewer, Microsoft Whiteboard, Slack en Google Hangouts. Zo wordt het communiceren met je collega’s ineens wel heel gemakkelijk (en prettig!). 


3. AANVRAGEN NOW INZICHTELIJK MAKEN
3. AANVRAGEN NOW INZICHTELIJK MAKEN

Het kabinet heeft speciaal voor de corona crisis het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) opgezet. Dit noodfonds is bedoeld om werkgevers, die te maken hebben met een omzetverlies, te compenseren. Wanneer je te maken hebt met medewerkers die tijdens deze crisis niet aan het werk kunnen, is het van belang om per thuiszittende medewerker een aanspraak op het NOW aanvraagt. Op die manier vergoedt de regering 90% van het salaris. 


Daarbij is het van belang om voor je eigen administratie inzichtelijk te houden voor welke medewerkers de aanvraag loopt. Hiervoor maak je kun je binnen AFAS eenvoudig een veld bij de desbetreffende medewerkers aanmaken. Zo houd je binnen AFAS per medewerker alles bij, en kun je het eventueel exporteren naar Microsoft Word of Excel. Hoe je deze registratie bijhoudt, leggen we graag voor je uit: het is voor iedere medewerker mogelijk een zogenoemd ‘vinkveld’ aan te maken. Door middel van dit veld kun je gemakkelijk aanvinken of voor deze medewerker wel of geen NOW is aangevraagd. Zo houd je op medewerkerniveau de controle of iemand wel of niet in de aanvraag voor de NOW zit.


 

KOM JE ER NIET UIT?


We kunnen we het onszelf goed voorstellen: Jij zit thuis aan de keukentafel te werken. Er doet zich een moment voor waarop je eigen kennis omtrent AFAS Profit je in de steek laat..  Geen paniek! Wij helpen je graag verder met al jouw vragen! Deze vragen stel je gemakkelijk via ons klantportaal, waarna onze toppers vol energie aan de slag zullen gaan om deze zo snel mogelijk te beantwoorden. De eerste twee klantvragen pakken wij gratis op!

 

Deze website is gemaakt in AFAS OutSite

Ontwikkelt de toppers van de toekomst