Ludo Strating: Hoe ziet vijf jaar werken bij KWEEKERS eruit?

Maak kennis met Ludo Strating. Al vanaf de begintijd van KWEEKERS onderdeel van het team. In 2023 vierde hij zelfs zijn vijfjarig jubileum. In die vijf jaar heeft hij zich ontwikkeld tot de accountmanager die hij nu is. Ook heeft hij de groei van KWEEKERS meegemaakt. Wij zijn benieuwd hoe hij dit heeft ervaren.

Wat wilde je vroeger worden als je groot werd?

ā€œVroeger wilde ik uitvinder worden. Ik was altijd verbaasd als ik producten zag die iedereen in huis had. Een eiersnijder bijvoorbeeld. Dan dacht ik: zo’n idee moet ik ook hebben, dan word ik miljonair. Iedere keer als ik in huis tegen iets aanliep wat niet handig was, probeerde ik daar iets voor te bedenken.

Daarna ben ik eigenlijk altijd een beetje een ā€˜zwevend persoonā€™ geweest die alle opties openhield. Mijn studie Technische Bedrijfskunde was bijvoorbeeld heel breed. Ik heb niet echt een roeping gehad, zoals: ik ga dokter worden. Ik vind heel veel dingen heel leuk, dus ik kan alle opties open houden. Dat is wel lekker, maar tegelijkertijd heb ik wel bewondering voor mensen die wel echt een roeping hebben.ā€

“Vroeger wilde ik altijd uitvinder worden.”

Hoe ben je bij KWEEKERS terecht gekomen?

ā€œNa mijn studie wist ik nog niet zo goed wat ik wilde. Om die reden wilde ik graag bij een klein bedrijf werken, zodat ik meer kansen had om verschillende dingen binnen dat bedrijf te proberen. Een van mijn eerste sollicitatiegesprekken was met Lars (medeoprichter) bij KWEEKERS. Ik kon niet aan het ā€˜reguliereā€™ AFAS traineeship deelnemen, omdat ik op dat moment ging reizen. Daarom ben ik begonnen als zij-instromer en lukte het niet om met de rest van de trainees mee te komen. Op datzelfde moment was Rob (de man achter de U-Turn) net met het toenmalige MOOQE* binnen de KWEEKERS Groep gestart. Toen kwam ik eigenlijk een soort van per ongeluk bij MOOQE terecht. Dat was super leuk, want ik was de eerste medewerker binnen MOOQE.ā€

*MOOQE is volledig opgegaan binnen KWEEKERS en heeft tegenwoordig de naam U-Turn.

Wat is het belangrijkste dat jij in de afgelopen vijf jaar hebt geleerd bij KWEEKERS?

ā€œIk was de eerste medewerker binnen MOOQE, dus we waren nog zoekende in wat het beste zou werken. Aan het begin deed ik zelfs een beetje marketing, wat natuurlijk helemaal flopte. Ik moest af en toe de voorwaarden doorspreken met klanten, ik deed een stukje sales en ook nog inhoudelijke consultancy. Het is wel heel gaaf dat ik de kans heb gehad om van alles wat te proeven. Ik voelde me daardoor ook echt verantwoordelijk voor het succes of het falen van U-Turn. Als ik bij een grote corporate was gaan werken, was dat nooit gebeurd. Maar, zoveel verschillende functies in Ć©Ć©n dat werkt natuurlijk niet. Ik ben daardoor heel vaak tegen de muur aangelopen, wat me wel heel veel inzichten heeft gegeven. Het belangrijkste wat ik daarvan heb geleerd is dat als iets niet werkt, je er op een gegeven moment ook mee moet stoppen en niet oneindig door blijven gaan. Je kunt dan beter een andere weg zoeken en durven door te pakken naar een volgende oplossing. Daarnaast heb ik, doordat ik zoveel heb kunnen proberen, geleerd wat er niĆ©t bij mij past. Daardoor heb ik uiteindelijk de stap naar volledig sales gemaakt als accountmanager. Een richting waar ik heel blij mee ben en wat me ook veel beter ligt.ā€

“Ik ben daardoor heel vaak tegen de muur aangelopen, maar dat heeft me wel heel veel inzichten gegeven.ā€

Wat heb je qua ontwikkelingen gemerkt binnen de organisatie?

ā€œKWEEKERS is natuurlijk erg gegroeid. Ik denk dat KWEEKERS nog steeds een organisatie is waar je, als je een idee hebt je dit kunt pitchen en het bij wijze van volgende week in gang kunt zetten. Alleen moet je, nu KWEEKERS wat groter is, beter nadenken over wie je moet overtuigen en hoe je dat gaat doen.

Daarnaast vind ik het gaaf dat we nu onze BHAG (ons grote organisatie doel) hebben, in plaats van zoā€™n doel als ā€˜we willen naar 500 medewerkers of zoveel miljoen omzetā€™. We hebben nu iets geformuleerd wat echt slaat op de klant. Als ik in de Albert Heijn loop interesseert het mij ook niet hoeveel omzet zij draaien. Daarom is het goed dat we echt hebben gekeken vanuit het perspectief van de klant en hoe we dat kunnen vertalen naar iets nuttigs voor hen. Het verhaal waar het vandaan komt is ook gewoon mooi, omdat het een persoonlijk verhaal is vanuit Robert (medeoprichter KWEEKERS). Het is denk ik ook herkenbaar voor iedereen. Ook juist vanuit ons als medewerker, is het mooi dat we Ć©cht iets kunnen betekenen met het werk wat we doen. Natuurlijk als je werkt, werk je voor je inkomen, maar dat is denk ik leuk voor korte termijn geluk en dit zorgt juist voor een stukje voldoening.ā€

“Ik denk dat KWEEKERS nog steeds een organisatie is waar je, als je een idee hebt dit kunt pitchen en het bij wijze van volgende week in gang kunt zetten.”

Wat is voor jou de top 3 meest bijzondere momenten die je hebt meegemaakt bij KWEEKERS?

  • ā€œDe eerste keer dat ik een order van een bepaalde omvang had binnengehaald. Dat voelde wel goed, want dat had ik toch mooi maar even zelf gedaan.ā€
  • ā€œDe momenten dat ik tijdens mijn presentatie de juiste snaar wist te raken bij klanten.ā€
  • ā€œHet feit dat ik hier nu ruim vijf jaar werk en dat ik de organisatie zo hard heb mogen zien groeien. Dat is voor mij wel heel waardevol. Ik heb zelf ook wel de droom ooit te gaan ondernemen. Ik heb nu in ieder geval al een heel mooi voorbeeld mogen zien.ā€

Wat is het grappigste moment dat je hebt meegemaakt bij KWEEKERS?

ā€œIk heb heel veel grappige moment meegemaakt, maar wat me meteen te binnen schiet: Ik had een keer een telefonisch gesprek met een partner en ik merkte al dat hij het gesprek wilde afronden, maar ik had nog heel veel vragen. Dus op een gegeven moment zegt hij: Ludo, kan ik je straks even terug bellen, want ik sta onder de doucheā€¦ā€

“Kan ik je straks even terug bellen, want ik sta onder de douche…”

In het kader van onze waarde ECHT: wat is de stomste fout die jij hebt gemaakt bij KWEEKERS?

ā€œTijdens KWEEKend, ons jaarlijkse weekend weg met KWEEKERS, heb ik een keer mijn duim er bijna afgehakt. Tijdens een activiteit moesten we hout hakken, maar dat ging bij mij niet helemaal soepel. Ik raakte mijn duim tijdens het hakken en moest naar de arts. Gelukkig viel het uiteindelijk allemaal mee, maar stom was het wel.ā€ Voor de lezers: het was veel bloed, maar uiteindelijk maar een snee.

“Tijdens KWEEKend heb ik een keer mijn duim er bijna afgehakt.”

Waarom werken bij KWEEKERS?

ā€œIk denk dat mensen echt fan kunnen raken van KWEEKERS en dat ze daarom ook willen blijven. Ik denk dat het voor medewerkers, zeker als ze al meer werkervaring hebben, interessant is dat ze ook anderen kunnen opleiden en daarbij dan ook een leidende rol krijgen. Zij kunnen echt een voorbeeldfunctie zijn en hun gereedschapskistje die ze door de jaren heen hebben gevuld, hier inzetten om ook anderen de juiste tools te bieden.

“Ik denk dat mensen echt fan kunnen raken van KWEEKERS.”

Daarnaast is onze cultuur gewoon heel sterk. We hebben heel veel enthousiaste mensen die willen gaan voor hun carriĆØre en hun werk. Onderling is het ook heel gezellig. Er wordt van alles georganiseerd door collegaā€™s, maar ook door KWEEKERS zelf. Ik denk dat we ook een divers palet aan werkzaamheden kunnen bieden, doordat we echt in projecten werken bij verschillende klanten.ā€

Wat is voor jou persoonlijk jouw belangrijkste doel voor de komende tijd?

ā€œEr zijn de afgelopen tijd best wat veranderingen geweest binnen het team. Qua wie zich focust op welke branche bijvoorbeeld. Ik ben nu verantwoordelijk voor de branche Zorg & Welzijn en andere sectoren binnen Non-Profit. Dus daar wil ik me nu vooral mee bezig houden.

Waar ik uiteindelijk echt het gelukkigst van word, is ergens op terug kunnen kijken en denken: dat heb ik toch maar mooi bereikt. Ik denk dat ik dat het meest zou hebben als ik zelf iets opstart. Dus dat is wel waar ik naartoe wil werken. Maar dat is echt lange termijn, ik verveel me voor alsnog zeker niet!ā€

Als we nu aan je vragen: wat wil je nu worden als je later groot bent?

ā€œEigenlijk is dat nog niet zo veranderd. Ik houd me nu natuurlijk bezig met software en dat is niet tastbaar. Ik kom wel eens bij klanten waar ik een rondleiding krijg door een fabriekshal waar allerlei lopende banden staan met robots. Daar gebeurd echt iets fysieks. Dat is toch anders dan een workflow laten werken. Het pragmatische denken is misschien hetzelfde, maar het is tastbaarder. Dus ik zie mezelf ook ooit nog wel de stap maken naar iets fysieks. Ik wil nog steeds iets maken waarvan het liefst heel veel mensen profijt hebben. Dus in die zin is ā€˜uitvinder wordenā€™ nog niet zoveel veranderd. Maar met alle kennis en ervaring die ik nu heb, denk ik niet meer zo snel aan keukengereedschap, maar aan iets groters waar mensen echt baat bij hebben.ā€

Benieuwd naar KWEEKERS als werkgever? Bekijk dan onze werkenbij eens:

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiĆ«le administratie in AFAS

  • EfficiĆ«ntere workflows bij Orga