Bryan: Met ICT ervaring in de zorg naar KWEEKERS, een ambitieuze volgende stap

“Samen met mijn manager stel ik een rapport op over hoe ik denk over mijn rol, de sfeer binnen KWEEKERS, mijn leidinggevende en KWEEKERS als geheel.”

Bryan van der Wielen werkte voorheen onder andere als applicatiebeheerder in de zorg, variërend van GGZ-instellingen tot ziekenhuizen. Door zijn nieuwsgierigheid en ambitie om meer te leren zocht hij een nieuwe uitdaging. Nadat één van zijn collega’s de overstap maakte naar KWEEKERS, werd zijn interesse gewekt. Hij besloot te solliciteren op het traineeship met als doel: Service Consultant AFAS worden bij KWEEKERS.

Het traineeship: diepe duik in de wereld van AFAS

Op 1 maart 2023 begon Bryan vol enthousiasme aan een intense, zes weken durende traineeship bij KWEEKERS. Hier leerde hij alles over AFAS Software. Bryan: “Je wordt direct in het diepe gegooid en krijgt les over de verschillende onderdelen van AFAS Software. Zo leerde ik bijvoorbeeld alles over ERP, CRM, HRM en financieel. Mijn achtergrond in ICT zorgde ervoor dat ik bepaalde onderdelen, zoals autorisatie, snel door had. Andere facetten, zoals HRM en financieel, vond ik een stuk ingewikkelder. De trainers binnen KWEEKERS (dit zijn altijd collega’s) zijn écht experts in hun vakgebied. Ze werken zelf iedere dag met AFAS, dus kennen alle ins en outs. Ze doen hun best om complexe zaken begrijpelijk te maken, wat echt wordt gewaardeerd.”

Klantvragen tackelen op de serviceafdeling

Nu Bryan fulltime werkt als Service Consultant AFAS, merkt hij hoeveel hij heeft opgestoken van zijn traineeship. Bryan: “Ik weet ondertussen vaak het antwoord op vragen die ik krijg van klanten. Tijdens het traineeship had ik niet gedacht dat dat al zo snel zou lukken, omdat ik er toen soms écht niets van begreep. Gelukkig blijkt nu in de praktijk dat er veel informatie is blijven hangen!”

Het werk als Service Consultant AFAS is volgens Bryan divers én uitdagend. Bryan: “Elke klant heeft een andere digitale omgeving en andere wensen. Dat zorgt voor veel afwisseling. In mijn vorige functie hield ik me enkel bezig met technisch beheer. Als Service Consultant AFAS ben ik veel meer bezig met de functionele kant van de software. Dankzij de verschillende klanten en vragen leer ik ook elke dag wat bij. Ik vind het vooral leuk om te helpen bij autorisatievragen van klanten. Dit is vaak toch een belangrijk onderdeel in het kader van de AVG wet. Zo help ik klanten door bepaalde medewerkers meer of minder autorisatie te verlenen. Het geeft vooral een fijn gevoel als je de klant echt kunt helpen. Op de serviceafdeling proberen we ons zo proactief mogelijk op te stellen. Zo verhelpen we niet alleen het probleem, maar kijken we ook hoe de klant hier in de toekomst mee om kan gaan, om zo zelf meer controle te hebben.”

Samen met je collega’s je kennis verbreden

Bij zijn vorige werkgever was Bryan dé expert en konden collega’s vertrouwen op zijn kennis. Hij moet er nog aan wennen dat hij nu nog niet op alle vragen direct een antwoord heeft. Bryan: “Nu ik net begonnen ben in deze functie, merk ik dat ik juist degene ben die afhankelijk is van collega’s in plaats van andersom. Dat is even wennen. Grote klantvragen zijn soms een uitdaging, maar met de hulp en begeleiding van collega’s lukt het om klanten te helpen en mijn kennis te verbreden. Bij mijn vorige baan had ik het gevoel dat ik op de automatische piloot werkte. Er ontbrak uitdaging en waardering. Gelukkig heb ik dit bij KWEEKERS gevonden.”

Bij KWEEKERS is het motto ‘samen sta je sterk’ en dat merkt Bryan iedere dag. Bryan: “De serviceafdeling binnen KWEEKERS is nog redelijk nieuw. Samen met Merel Holl en Silke Melero vorm ik nu de kern van dit team. We worden steeds een hechter team en dat maakt het gezellig. We ondersteunen elkaar, wat zowel goed is voor de klant, als voor onze kennis. Het is bijzonder dat ik me in zo’n korte tijd al zo op mijn gemak voel bij collega’s. Ik kan vragen stellen zonder schaamte of bang te zijn dat het een domme vraag is. Velen van ons zijn ooit door middel van het traineeship gestart bij KWEEKERS, dus we begrijpen de uitdagingen van starten in een nieuwe rol. Dat versterkt onze band.”

Fouten maken en groeien bij KWEEKERS

Zoals bij iedere baan, gaat er ook wel eens iets mis. Eén van de kernwaardes bij KWEEKERS is ‘ECHT’. Echte, eigenzinnige mensen die zich kwetsbaar durven op te stellen, fouten durven te maken, erkennen en op te lossen. Bryan vertelt hoe hij tijdens een testronde voor een klant per ongeluk de testmeldingen aan liet staan. Bryan: “Ik was heel de dag druk met het uitvoeren van tests voor een klant. De volgende dag was ik helaas ziek en vergeten de testmeldingen uit te schakelen. Hierdoor ontving de klant de volgende dag steeds notificaties. Gelukkig pakten collega’s dit snel voor me op en was het binnen no-time opgelost. De lijntjes tussen collega’s zijn hier kort. Er staat altijd wel iemand klaar om je te helpen, iets wat ik bij mijn vorige baan miste. Het gaat hier niet om eigenbelang; iedereen wil helpen.” Bryan deelt ook één van zijn succesmomenten: “Een klant liep tegen een probleem aan met de urenregistratie van medewerkers in AFAS Software door een bug. Het lukte collega’s niet om dit direct op te lossen. Ik vond uiteindelijk een creatieve weg om die bug heen. Ik vond het tof dat ik een oplossing had gevonden en dit vervolgens ook met de klant te kunnen delen.”

Om te zorgen dat iedereen op zijn of haar plek zit, hebben medewerkers maandelijks een één-op-één gesprek met hun manager. Hierin bespreken ze onder andere voortgang en groeiwensen. Bryan: “Samen met mijn manager stel ik een rapport op over hoe ik denk over mijn rol, de sfeer binnen KWEEKERS, mijn leidinggevende en KWEEKERS als geheel. Dit gesprek biedt de kans om open te zijn. We vinden samen altijd een oplossing voor uitdagingen waarmee ik te maken krijg. Op dit moment richt ik me vooral op het steeds beter leren kennen van AFAS Software én onze klanten. Toch ben ik ook wel nieuwsgierig naar andere platformen binnen KWEEKERS, zoals U-Turn en Mendix. Vooral omdat ik coderen leuk vind. Mijn doel? Altijd een antwoord klaar hebben op klantvragen. Dat zou écht geweldig zijn.”

Hier mag je écht jezelf zijn

De bedrijfscultuur bij KWEEKERS omschrijft Bryan als open, flexibel en een jonge energie. Bryan: “Het is een fris bedrijf, waar ik me als 25-jarige erg thuis voel. Ik vind het fijn dat ik de vrijheid krijg om mezelf te zijn en dat fouten maken er ook gewoon bij hoort.” Overweeg je je bij het dynamische KWEEKERS-team aan te sluiten? Bryan heeft in dat geval alvast een waardevol advies voor je: “Wees geduldig, leer alles stapje voor stapje en laat het op je afkomen. Je komt er wel. Dat weet ik zeker.”

Nieuwsgierig naar wat KWEEKERS voor jou kan betekenen? Meld je aan voor een ‘Talent aan tafel-avond’ of bekijk onze openstaande vacatures.

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga