Yenneke: Nieuwe weg bij én van KWEEKERS

“Binnen haar functie komt creativiteit en commercialiteit bij elkaar”

Een creatieve duizendpoot, merkenbouwer en enthousiast mensenmens. Dat is Yenneke. Ruim een half jaar geleden is ze gestart als Brand Marketeer. Sinds die tijd is er veel veranderd. Een wervelwind aan nieuwe ideeën. Een nieuwe koers. Een duidelijke richting voor KWEEKERS. En die verandering, die voelt goed. 

Eerst even terug naar het begin: wie is Yenneke? Haar carrière startte na het behalen van haar diploma Small Business & Retail Management. Haar eerste baan was in de modebranche bij Mexx Nederland. Sindsdien heeft ze onwijs veel gezien en meegemaakt. “Ik heb veel ervaring opgedaan op verschillende gebieden binnen deze branche. Voor Mexx croste ik, als vertegenwoordiger van de kinderlijn, heel Nederland door om kinderspeciaalzaken te adviseren. Daarnaast ontving ik klanten in de showroom waar ik de collecties presenteerde en verkocht. Daar kon ik mijn sales skills met mijn creativiteit combineren. Mijn ambitie was om door te groeien naar merchandising of productmanagement. Helaas kwam aan die periode een einde door reorganisaties. Dat was heftig, maar achteraf gezien enorm leerzaam.” Waar één deur dicht gaat, gaan er anderen open. Gelukkig zag Yenneke dat snel in en herpakte ze zichzelf. Ze bleef de jaren daarna actief binnen de modebranche bij verschillende bedrijven, maar meer gericht op product- en brandmanagement. “Ik werkte op den duur volledig zelfstandig, natuurlijk met ondersteuning van mijn team. Mijn werkzaamheden zijn heel afwisselend geweest: van het opzetten van collecties tot het analyseren van resultaten en van het samenwerken met sales tot het zelfstandig uitvoeren van inkoop- en productiereizen naar het Verre Oosten. Ik werkte onder andere voor het babymerk Feetje en was verantwoordelijk voor de eigen collectie van Baby-Dump.”

Investeren in jezelf

Hoewel de modebranche een match was, kwam ze erachter dat het creatieve proces het beste bij haar paste én de meeste energie opleverde. Het vele reizen en de druk op inkoop begon energie te kosten. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat Yenneke de knoop doorhakte om een stap terug te doen en aan zichzelf te werken. “Ik kwam tot de ontdekking dat ik veel meer op zoek was naar de ‘waarom’ in alles wat je doet. En dan met name vanuit de merkgedachte benaderd. Voor mij was het een bewuste keuze om me verder te verdiepen in marketing en alles daar omheen. Ik heb in die periode verschillende cursussen gevolgd die daarop aansluiten. De opsomming zal ik je besparen, haha.”

In die periode kwam ze de vacature Brand Marketeer bij KWEEKERS tegen op LinkedIn. Er was meteen een aantrekkingskracht: dit moest een match zijn. “Het mensgerichte en de energie die er vanaf spatten waren voor mij redenen om te solliciteren. Ik ben vooral aangegaan op die energie en het (uit)bouwen van het merk: daar ligt mijn kracht. Mijn passie is het creëren en uitbouwen van een (merk)identiteit. Een gezicht geven aan een bedrijf in woord en in beeld. Dat was precies wat KWEEKERS zocht.” En dus gingen we samen het avontuur aan. Op 1 juli startte Yenneke, vol passie, als Brand Marketeer bij KWEEKERS. Leuk weetje: Yenneke’s vader had een eigen bedrijf die automatiseringsopleidingen verzorgde. Denk daarbij aan re-integratietrajecten en cursussen op het gebied van Microsoft Office et cetera. “Vroeger had ik niet echt de ambitie om dat bedrijf over te nemen, maar het is wel grappig dat ik nu eigenlijk, via een andere weg, toch een beetje in dezelfde sector terecht ben gekomen.”

De nieuwe weg bij én van KWEEKERS

Nieuwe collega’s worden bij ons altijd onderworpen aan een case. Zo weten we meteen wat voor vlees we in de kuip hebben. “Voor Consultants staat de invulling van die case vast. Omdat mijn functie natuurlijk anders in elkaar steekt, was de invulling ‘vrij’. Het was voor mij al snel duidelijk hoe ik het aan wilde pakken: teruggaan naar de basis en vanuit daar bouwen aan een sterk merk. Ik heb me vastgebeten in het waarom we doen wat we doen. Wat ons uniek maakt. Hoe we ervoor kunnen zorgen dat we het merk KWEEKERS persoonlijker maken.” Vanuit die gedachte organiseerde Yenneke verschillende workshops met collega’s om antwoord te krijgen op haar vragen. Het viel meteen op dat overal een rode draad doorheen liep: de antwoorden van onze medewerkers kwamen links- of rechtsom uit op dezelfde kern.

Het doel van deze sessies? Een gezicht naar buiten creëren die van binnenuit gedragen wordt. “In mijn uiteindelijke rapport heb ik alle informatie gebundeld en een mentale identiteit voor KWEEKERS vastgesteld. Die mentale identiteit hebben we vervolgens vertaald naar het grafische gedeelte. Dat is je waarschijnlijk wel opgevallen. Vanuit mijn vorige werk ben ik gewend om in lagen en structuren te denken. Die manier van denken heb ik meegenomen in de vormgeving van onze uitingen. Bij alle uitingen wordt op één, of meerdere, kernwaarden (vuur, wauw, echt, trouw) ingezet. Daar komen dan elementen in voor die daarop aansluiten. Alle eigenschappen en waarden komen nu bij elkaar. Dat voelt onwijs fijn.”

yenneke medewerkersverhaal

De KWEEKERS cultuur

Binnen haar functie komt creativiteit en commercialiteit bij elkaar. Daardoor kan Yenneke de verbinding leggen met alle dingen die je doet: intern, maar ook extern. De keuze voor KWEEKERS is tot op de dag van vandaag de juiste geweest. “Ik sloeg aan op de ontwikkelmogelijkheden die hier liggen. Zowel voor medewerkers als voor de organisatie zelf. In een half jaar tijd heb ik ondervonden dat hier alle ruimte is voor professionele en persoonlijke ontwikkeling, als je het maar kan onderbouwen. Zo heb ik Google Analytics trainingen mogen volgen om daar vaardiger in te kunnen worden. Op die manier kunnen we veel beter onderbouwen wat marketing-wise werkt en wat niet. KWEEKERS kijkt echt naar wat jij als mens nodig hebt. Er is echt aandacht voor alle collega’s. Dat gaat verder dan werk gerelateerde zaken. Er is aandacht voor elkaar. Op alle vlakken. Dat ik zulke gesprekken voer met werkgevers is in mijn loopbaan nooit eerder voorgekomen. Het zegt voor mij veel over inspirerend leiderschap.”

“KWEEKERS kijkt echt naar wat jij als mens nodig hebt. Er is echt aandacht voor alle collega’s. Dat gaat verder dan werk gerelateerde zaken.”

Yenneke heeft zich de afgelopen maanden met name gefocust op het fundament van KWEEKERS, en KWEEKERS Groep. Nu die basis gelegd is, is ze klaar voor de volgende stap. “Mijn werkzaamheden zijn nu heel erg breed. Uiteindelijk zou ik het super tof vinden om meer de helikopterview aan te nemen en me meer bezig te houden met branding videoproducties. We hebben de start gemaakt met het werken aan het gezicht KWEEKERS. Dat wil ik nu naar the next level. Maar: alles stapje voor stapje. We willen alles snel, maar het moet wel goed natuurlijk!”

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga