Wessel: Accountmanager met grote ambities

Wessel houdt van uitdagingen, ook in zijn vrije tijd

Het is alweer 2,5 jaar geleden dat Wessel bij KWEEKERS is begonnen als Accountmanager. Hij noemt zichzelf inmiddels een echte cultuurdrager binnen de organisatie en haalt veel energie uit het behalen van successen. Toen Wessel begon bij KWEEKERS had hij de droom om ooit een eigen onderneming te starten. In dit verhaal lees je hoe hij zichzelf de afgelopen tijd heeft ontwikkeld en of hij nog steeds deze droom wil najagen.

Wessel Touw (27)Ā startte in oktober 2020 als Accountmanager bij KWEEKERS. Naast zijn fulltimebaan is hij tegenwoordig ook parttime aannemer. Hij heeft namelijk samen met zijn vriendin een jaren ā€˜30 woning gekocht waar hij in zijn vrije tijd veel aan het verbouwen is. Tijdens het interview zegt hij dan ook gekscherend: ā€œAls ik met dit interview klaar ben trek ik mijn klusbroek en laarzen aan en dan ga ik weer verder met klussen. Het is een heel leerzaam project. Het duurt iets langer dan verwacht, maar ik zou het zeker nog een keer overdoen als dat kan.ā€ Naast zijn werk en klusproject houdt hij ervan om met vrienden op stap te gaan en hij slaat graag een balletje op de padelbaan. Die padelcultuur probeert hij er ook in te krijgen binnen KWEEKERS overigens. Alleen heeft dat nog wat meer tijd nodig om te landen. Het eerste toernooi heeft vorig jaar al plaatsgevonden, maar daar is het tot nu toe bij gebleven.

Heel veel stappen zetten en leren

Voor zijn start bij KWEEKERS had Wessel al de nodige ervaring in sales opgedaan, wel in andere branches. Hij werkte eerst voor een boothandelaar en vervolgens bij een grote ticketprovider in de evenementenbranche. Wessel: ā€œToen het coronavirus uitbrak werden er geen kaarten meer verkocht en veranderde ons team in een paar maanden tijd van bijna dertig naar drie medewerkers. Ik was op dat moment ook wel een beetje klaar met de evenementenbranche en was op zoek naar iets serieus. Via via kwam ik toen bij KWEEKERS terecht.ā€

Toen we met elkaar in gesprek raakten was het meteen duidelijk: dit was een match. Op 1 oktober 2020 startte Wessel als Accountmanager. Wessel: ā€œHet eerste half jaar binnen KWEEKERS was best pittig. Ik kwam uit een organisatie waar de deals op een bierviltje werden geschreven. Ik zal niet per se zeggen dat ik mijzelf naar binnen heb gebluft, maar al snel bleek dat er best veel eisen aan de functie zaten verbonden waarin ik nog heel erg moest groeien.ā€ Een cruciaal onderdeel daarvan was AFAS zelf. Tot op dat moment had Wessel nog geen ervaring met deze bedrijfssoftware. Toch was hij klaar om gelijk te gaan knallen. Het was dan ook gewoon een kwestie van doen. Wessel: ā€œDe eerste gesprekken verliepen niet altijd even soepel, maar dit neemt niet weg dat het wel erg leerzaam was. In het begin ging ik nog vaak met Robert mee naar salesgesprekken, maar op een gegeven moment ging ik steeds vaker alleen op pad. Als ik er nu op terugkijk zijn dit waarschijnlijk niet altijd de beste gesprekken geweest, maar ik heb daar wel heel veel van geleerd. Ik ben toen volledig in het diepe gegooid en op die manier zelf gaan leren. Die werkwijze past wel bij mij. Dat betekent namelijk dat je af en toe ook flink de deksel op je neus krijgt. Iets wat voor mij juist extra motivatie oplevert om door te gaan en verder te leren.ā€

Van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam

Door zijn kennis op te doen in de praktijk werd Wessel zich al snel bewust van zijn eigen ontwikkelpunten. Wessel: ā€œOp het moment dat ik bij KWEEKERS binnenstapte had ik wel wat saleservaring, maar al snel werd duidelijk dat ik over het algemeen nog onbewust onbekwaam was. Door mee te lopen met Robert werd ik me bewust van mijn onbekwaamheid. Dat is tegelijkertijd het moment dat je inzicht krijgt in je ontwikkelpunten en je dus daadwerkelijk aan groei kunt beginnen. Op dat moment deed ik mijn werk goed, behaalde ik mijn targets en kon ik me goed verplaatsen in de klant, maar ik moest er nog wel veel moeite voor doen.ā€

Inmiddels zijn we een flinke tijd onderweg en heeft Wessel grote stappen gezet in zijn professionele ontwikkeling. In de afgelopen periode heeft hij een hoop salesgesprekken gevoerd. ā€œDeze gesprekken waren in het begin heel inhoudelijk en veel gericht op AFAS. Op die manier leerde ik, buiten alle trainingen om, heel veel over de software. In de gesprekken die ik nu voer probeer ik juist veel meer weg te blijven van de inhoud. Ik zet nu veel meer in op gesprekken op strategisch salesniveau, waarbij je echt op zoek gaat naar de vraag achter de vraag om uiteindekijk de klant het beste te helpen. Daarvoor hoef je echt niet helemaal in te gaan op de inhoud van AFAS. Uiteindelijk krijg je daardoor veel kwalitatievere gesprekken. Binnen ons salesteam zijn we de laatste tijd steeds meer aan het werken met een andere manier van gespreksvoering. Dat noemen we ook wel de Portfoliosessies. Bij deze gesprekken is ook altijd een Consultant aanwezig. Die kan veel meer vertellen over de inhoud en de mogelijkheden van AFAS voor de klant. Dan kan ik me focussen op het bewaken van het overzicht en het voeren van het echte gesprek. Dat werkt voor iedereen fijner!ā€

Ondanks zijn grote stappen binnen zijn functie is Wessel nog niet uitgeleerd. Er is altijd ruimte voor verbetering, daar gelooft hij in: ā€œMijn uiteindelijke streven is om onbewust bekwaam mijn werkzaamheden op te pakken, zodat het uiteindelijk voelt als een tweede natuur. Zo ver ben ik op dit moment nog niet; ik heb daarin zeker nog wat ontwikkelpunten. Ik ben wel trots op de ontwikkeling die ik tot dusver heb doorgemaakt en kan ook met zekerheid zeggen dat ik nu veel beter ben in mijn werk vergeleken met mijn start bij KWEEKERS.ā€

wessel touw medewerkersverhaal

Hier gaat Wessels vuurtje Ć©cht van branden

Wessel zit enorm op zijn plek bij KWEEKERS. Hij vindt zijn werkzaamheden leuk en gaat dagelijks met veel energie naar het werk toe. ā€œDe meeste energie haal ik uit de gesprekken met (potentiĆ«le) klantenā€, zegt Wessel. ā€œIk ben voor ieder gesprek altijd een beetje zenuwachtig. Dan zet ik vaak muziek op om mezelf even op te peppen. Als een gesprek goed is gegaan en ik stap daarna weer de auto in, dan ga ik met nog meer energie bij zoā€™n afspraak weg dan dat ik er naartoe ging.ā€ Daarnaast haalt hij veel energie uit het opleveren van succesvolle projecten. Daar mogen we met zijn allen wat meer bij stilstaan, vindt hij: ā€œSuccessen moet je vieren met een borrel na werktijd, om samen met alle collegaā€™s die aan de opdracht hebben gewerkt te kunnen proosten. Dat doen we ook regelmatig, hoor, maar ik vind dat dat nog meer kan en mag.ā€

Die instelling past overigens goed bij de KWEEKERS cultuur. Vol trots vertelt Wessel: ā€œIk kan de cultuur het beste beschrijven als ā€˜work hard, play hardā€™. Op sommige momenten voelt het als een ietwat uit de kluiten gewassen studentenclub, die gewoon wel Ć©cht enorm veel gefixt krijgt. We helpen bedrijven enorm in hun groei, terwijl veel van ons nog maar net uit de schoolbanken komen. Dat vind ik echt heel tof. We werken dagelijks keihard met zijn allen, als team, om onze doelen te behalen en klanten omver te blazen. Daar krijg ik super veel energie van! Binnen KWEEKERS zijn een aantal echte cultuurdragers. Ik durf met trots te zeggen dat ik daarbij hoor.ā€

Kippenvelmoment: presentatie bij Bureau Krediet Registratie

Als je Wessel vraagt naar zijn hoogtepunt in de afgelopen 2,5 jaar, moet hij hier lang over nadenken. In positieve zin overigens; hij heeft namelijk al veel mooie en leuke dingen meegemaakt binnen KWEEKERS. ā€œEen van de dingen waar ik aan moet denken is onze presentatie bij Stichting Bureau Krediet Registratieā€, zegt Wessel. ā€œDaar heb ik, samen met Ludo, een presentatie mogen geven. Zij wilden graag een ander ERP-systeem implementeren, maar waren nog niet zeker van AFAS. Aan ons de mooie uitdaging om hen te overtuigen. Ludo en ik verwachtten een presentatie te geven voor ongeveer zes man. Toen we in de zaal kwamen schrokken we toch wel lichtelijk: er zat letterlijk een tribune vol met mensen. Op dat moment kwamen de zenuwen wel naar boven. We hebben die presentatie uiteindelijk echt gerockt en daarna hebben we ook nog eens de deal weten binnen te slepen. Dat was zo gaaf.ā€

Een eigen onderneming met KWEEKERS DNA

In het vorige interview benoemde Wessel dat hij veel wil leren binnen KWEEKERS om vervolgens ooit te starten als ondernemer. Deze plannen zijn er nog steeds, maar ze zijn wel wat aangescherpt. Wessel: ā€œDe ambitie om een eigen bedrijf te starten is er nog steeds. De gedachte was eerst om dit alleen te doen, maar daar kijk ik nu wel anders tegenaan. Doordat het team binnen KWEEKERS zo hecht is, leer je sommige collegaā€™s ook op andere manieren kennen. Dan kom je erachter dat je samen een droom deelt en dezelfde visie nastreeft. Ik vind het dus zeker aannemelijk dat ik op een dag, samen met die collega(s), een eigen bedrijf zal starten. Dat zal zeker niet binnen nu en een jaar zijn, hoor, maar de toekomstplannen zijn er dus nog steeds. Dan wordt het zeker een bedrijf met het KWEEKERS DNA erin!ā€

Ga jij ook voor het echte gesprek? En voel je de kicks die Wessel in zijn verhaal beschrijft? Een rol binnen ons sales (dream)team is dan misschien wel wat voor jou!Ā Bekijk de vacatures hier en word onderdeel van de KWEEKERS club.

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiĆ«le administratie in AFAS

  • EfficiĆ«ntere workflows bij Orga