Thomas: “Van samenwerking op het hockeyveld naar vast onderdeel van team KWEEKERS”

“Ik ben benieuwd wat de toekomst voor ons als team KWEEKERS in petto heeft!”

Na een persoonlijk zoektocht naar zijn kwaliteiten en passie, kwam Thomas op een dinsdagavond in de hockeykantine in contact met Robert en Sjoerd. Zij vertelden hem over KWEEKERS en de mogelijkheden die er voor hem waren. Thomas had vertrouwen in deze samenwerking en besloot zijn carrière bij KWEEKERS te starten. Vier jaar later is hij nog steeds vast onderdeel van onze organisatie. Vandaag neemt hij jullie mee in zijn ervaringen en vertelt hij over zijn werk bij het onlangs vernieuwde Service Team. 

Geen carrière bij de politie, wel bij KWEEKERS

Thomas Herklots (28) is één van onze sportieve collega’s die meerdere dagen per week op het hockeyveld in Prinsenbeek is te vinden. Thomas was een lange periode de hockeytrainer van Robert en Sjoerd. Zij geloofden niet alleen in de talenten van Thomas op het hockeyveld, maar ook zeker in die daarbuiten. De rollen werden omgedraaid en Thomas werd onderdeel van het KWEEKERS-team van Robert en Sjoerd. Inmiddels is hij al meer dan vier jaar onderdeel van onze club  en is hij niet meer weg te denken uit de organisatie. Thomas: “Meer dan vier jaar geleden raakte ik na de hockeytraining aan de praat met Robert en Sjoerd. Op dat moment was ik in afwachting van mijn eventuele toelating tot de politie. Toch was ik eigenlijk op zoek naar een baan met meer vastigheid en meer regelmaat. Compleet iets anders dan werken bij de politie, dus. Robert en Sjoerd gaven aan dat zij net een bedrijf waren gestart die bij mijn wensen zou kunnen aansluiten. Het gesprek vond op dinsdag in de hockeykantine plaats, op vrijdagochtend solliciteerde ik en op de vrijdag daarna tekende ik mijn contract. Binnen één week had ik opeens een vaste baan. Dit is typerend voor KWEEKERS. Zo snel kan het nou eenmaal gaan.”

Aan de slag als medewerker binnendienst

In eerste instantie werd Thomas aangenomen voor de functie Medewerker Binnendienst. In deze rol benaderde hij potentiële klanten om samen te bekijken wat KWEEKERS voor hen zou kunnen betekenen. Na enige tijd bleek dat zijn passie bij een andere functie lag, namelijk die van Consultant, en daar zijn kwaliteiten op in wilde zetten. Hij startte samen met Jaap en Marit aan het traineeship en maakte alle benodigde kennis eigen. “Ik had totaal geen achtergrond in IT of bedrijfskunde voordat ik aan het traineeship begon”, vertelt Thomas. “Na de middelbare school ben ik een aantal keer van opleiding geswitcht. Zo heb ik gestudeerd voor verpleegkundige en aan de PABO. Ondanks dat ik bij mijn start geen kennis hierover had, beviel het traineeship mij heel goed. Alle informatie nam ik compleet blanco in mij op. Ik merkte al snel dat ik de stof goed begreep en dat ik affiniteit had met de software van AFAS. Hierdoor kon ik de software gemakkelijk eigen maken en kon ik snel aan de slag als Consultant.”

Eerste fulltimer op Customer Support

Toen Thomas eenmaal aan de slag kon als Consultant, startte hij met twee eigen klanten. Hier werkte hij twee dagen per week aan het beheer en de optimalisatie van AFAS Profit. De overige drie dagen bracht hij door op de afdeling Customer Support, wat tegenwoordig het Service Team heet. Door de vele vlieguren op deze afdeling kreeg hij van veel verschillende organisaties en vraagstukken kennis mee. KWEEKERS staat voor ontwikkeling en vertrouwen in haar medewerkers. Lars, Algemeen Directeur van KWEEKERS, zag de kwaliteiten die Thomas meebracht op Customer Support en besloot hem eindverantwoordelijke van deze afdeling te maken. Thomas: “Drie jaar geleden ben ik begonnen als enige fulltimer op Customer Support. Daarbij bood ik vooral ondersteuning aan collega’s die maar een aantal dagen op deze afdeling doorbrengen. Daarnaast was het mijn taak om meer structuur en een vaste werkwijze aan te brengen. Zo heb ik een aantal standaardvragen opgesteld om de communicatie voor collega’s te optimaliseren. Hierdoor optimaliseerden we niet alleen de processen maar ook de kwaliteit van onze service. In totaal heb ik me hier anderhalf jaar mee beziggehouden. In 2020 brak het coronajaar aan en merkte ik al snel dat dit invloed had op mijn werkzaamheden. Ik vond niet meer de uitdaging en het plezier in mijn rol op Customer Support. Daarom besloot ik om terug te gaan naar waar ik vandaan kwam en ging ik weer aan de slag als Consultant.”

Consultant, AFAS Expert en weer terug naar het Service Team

In zijn tweede fase als Consultant besloot Thomas focus aan te brengen. Om die reden heeft hij zich gespecialiseerd in HRM én Payroll. Na wat verdieping en bijscholing haalde hij in november 2021 zijn AFAS Expert HRM/Payroll. Een prestatie waar zowel KWEEKERS als Thomas zeer trots op is. De kennis paste hij toe op verschillende projecten voor verschillende klanten. Na één jaar als Consultant kwam een interne vacature op zijn pad: Servicemanager bij het Service Team. Thomas besloot om een gok te wagen en hierop te solliciteren. Zijn kwaliteiten en ervaring maakte hem dé geschikte kandidaat, waardoor hij deze nieuwe rol toegewezen kreeg. Toch bleek de functie een commerciëlere rol te zijn dan in eerste instantie gedacht. Zowel vanuit KWEEKERS als Thomas werd besloten dat zijn kwaliteiten binnen een andere functie beter tot zijn recht zouden komen. Zo gezegd, zo gedaan: Thomas pakte een ondersteunde rol binnen het Service Team op zich. Thomas: “Deze wijziging is vanaf 1 september dit jaar doorgevoerd. Binnen mijn rol help ik Simone met het maken van de dagplanning en het ondersteunen van collega’s die op dat moment op de Serviceafdeling werken. Daarnaast ben ik medeverantwoordelijke voor het kennisniveau op de afdeling. Zo zorg ik ervoor dat alle benodigde kennis en kunde bij collega’s aanwezig is. Mocht ergens minder kennis over zijn, ga ik samen met Simone aan de slag om dit niveau op te schalen. In deze rol krijg ik de kans op een andere manier met zowel de inhoud van AFAS als met collega’s om te gaan. Dat bevalt me tot nu toe heel goed!”

Eén grote KWEEKERS-familie

Als Thomas de band met zijn collega’s zou omschrijven, noemt hij het één grote familie. Toen Thomas in dienst kwam bij KWEEKERS, was het nog een vrij kleine familie bestaande uit een kleine groep medewerkers. Inmiddels kun je de familie volgens Thomas opdelen in veel verschillende gezinnen, met allemaal hun eigen kenmerken en kwaliteiten. “Iedereen die bij KWEEKERS werkt is hetzelfde type mens”, vertelt Thomas. “Dat maakt het waarschijnlijk dat we het allemaal goed met elkaar kunnen vinden. Iedereen weet van aanpakken en kan goed samenwerken. Dit wordt ook enorm vanuit KWEEKERS gestimuleerd. Zodra je het kantoor binnenstapt tijdens het begin van je carrière word je begeleid door je collega’s, neem je deel aan verschillende KWEEKERSdagen en krijg je de ruimte om jezelf te ontwikkelen. Dat zorgt ervoor dat we een hecht team zijn. Iedereen staat altijd voor elkaar klaar.”

Ambitie voor een leidinggevende rol binnen het Service Team

KWEEKERS heeft de afgelopen jaren een immense groei doorgemaakt. Dit heeft ervoor gezorgd dat op iedere afdeling een professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden. Zo ook op de Serviceafdeling. Als Thomas verder in de toekomst kijkt, hoopt hij dat het Service Team nog meer gaat uitbreiden en dat hij hier een leidinggevende rol in kan aannemen. Thomas: “Om mijn ambitie uiteindelijk achter na te kunnen gaan, moet het Service Team nog iets meer uitbreiden. Al heb ik er het volste vertrouwen in dat dit gaat gebeuren. Als je kijkt naar welke groei KWEEKERS de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, dan ligt er nog veel moois in het vizier. Ik ben benieuwd wat de toekomst voor ons als team KWEEKERS in petto heeft!”

Wil jij ook weten wat de (door)groeimogelijkheden voor jou bij KWEEKERS zijn? Daar kom je het beste achter door een keer naar Talent aan Tafel te komen en te kletsen met onze collega’s. Dan hoor je de ervaringen uit de eerste hand! Je kan natuurlijk ook direct onze vacatures bekijken via de button hieronder.

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga

  • Digitale innovatie bij De Rooi Pannen