Sanne’s ervaring met het traineeship

“Je bent er voor elkaar, je helpt elkaar en dat schept een sterke band.”

In mei 2022 vond er weer een traineeship bij KWEEKERS plaats. Dit programma hebben wij het leven ingeroepen om mensen onder te dompelen in de wereld van AFAS. In twee maanden tijd leren je alles wat je moet weten over KWEEKERS en AFAS om aan de slag te kunnen in het werkveld. Afgelopen mei hebben vijf trainees dit programma doorlopen en goed afgerond. Wij vroegen naar hun ervaring met het traineeship. 

Vandaag aan het woord: Sanne

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens het traineeship?

Sanne: “We kregen een training in gesprekstechnieken van John van der Zijden. We hebben een bijvoorbeeld een slechtnieuwsgesprek geoefend waarbij we met verschillende soorten klanten te maken kregen. Dit was soms erg heftig maar ontzettend leerzaam, omdat je ook met elkaar meekijkt en zo dus van elkaar leert.”

Wat vond je het leukst tijdens het traineeship?

Sanne: “We zijn het traineeship gestart met 12 collega’s. Zij zitten samen met jou in hetzelfde schuitje. Je moet namelijk allemaal een case maken aan het einde van het traineeship en daar werk je individueel, maar wel met z’n allen naartoe. Je bent er voor elkaar, je helpt elkaar en dat schept een sterke band.”

Wat vond je het lastigst?

Sanne: “Ik volg naast m’n werk (en dus traineeship) ook nog een deeltijd HBO-opleiding, waardoor ik op de dinsdagen niet aanwezig kon zijn. Ik merk dat er tijdens het traineeship veel op je afkomt, je ontmoet een hoop nieuwe collega’s, werkt in een heel nieuwe omgeving en moet jezelf ook nog eens bewijzen door middel van een case. Dit vergde veel energie en het was een heftige periode samen met de opdracht die ik vanuit school moest doen.”

Ben je nu na het traineeship zelfverzekerd genoeg om bij de klant aan de slag te gaan?

Sanne: “Zeker, ik probeer er open-minded in te staan. Ik weet zeker nog niet alles van AFAS, maar ik heb een hoop collega’s met een hoop kennis, dus mocht ik er zelf niet uitkomen dan heb ik een back-up met samen meer dan 100 jaar AFAS-ervaring.”

Hoe vind je de overgang van het traineeship naar het ‘echte’ werk?

Sanne “Het was niet zo dat ik op dag één na m’n traineeship gelijk bij klanten ingepland stond. We begonnen met de meeste ex-trainees eerst op de serviceafdeling met het beantwoorden van klantvragen. Dit was een fijne overgang, zo kan je rustig wennen aan het hebben van contact met klanten en het omgaan met lastige situaties, maar word je niet gelijk in het diepe gegooid.”

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga