Sanne: AFAS Consultant bij KWEEKERS én student Business IT & Management

“Je mag hier gewoon jezelf zijn. Iedereen, ook als je wat meer introvert bent, kan hier zijn of haar plek vinden.”

Na jaren in de financiële administratie, ontdekte Sanne Oerlemans waar haar hart sneller van gaat kloppen: het bouwen van workflows in AFAS en klanten helpen. Inmiddels werkt Sanne al meer dan één jaar als AFAS Consultant bij KWEEKERS. Ze richt zich binnen die rol op het verbeteren van interne processen. Daarnaast is ze druk bezig met het afronden van haar hbo-opleiding Business IT en Management aan Avans in Breda. Een bezig bijtje, dus. In dit verhaal neemt ze je mee in hoe ze haar werk combineert met haar studie.

Enthousiasme werkt aanstekelijk: start als AFAS Consultant

Bij haar vorige baan in de financiële administratie kwam Sanne al in aanraking met de software van AFAS, waar ze direct enthousiast van werd. Sanne: “Ik vond het altijd heel leuk om te werken met de software van AFAS, zeker als ik workflows kon maken en anderen kon helpen. Dat lag me veel beter dan de standaard financiële taken. Sjoerd Koelman, AFAS Business Consultant bij KWEEKERS, hielp ons destijds met de ingewikkeldere AFAS Software vraagstukken. Ik zat vaak naast hem, keek mee en mocht sommige dingen zelf uitzoeken. Sjoerds enthousiasme over AFAS én over KWEEKERS werkte aanstekelijk. Door het samenwerken met Sjoerd ben ik meer geïnteresseerd geraakt in KWEEKERS en AFAS Consultancy. Uiteindelijk heb ik besloten de overstap te maken!”

In mei 2022 startte Sanne vol goede moed aan het KWEEKERS traineeship. Na het succesvol afronden hiervan, ging zij direct aan de slag op de serviceafdeling. Daar hield ze zich dagelijks bezig met het beantwoorden van klantvragen. Sanne: “In het begin dacht ik echt ‘help’. Ik had op de serviceafdeling vooral eenvoudige vragen verwacht, zoals technische hulp bij het openen van webpagina’s. Maar, onze klanten zijn vaak zelf al goed op de hoogte van de software van AFAS. Als zij er zelf niet uitkomen, dan pas komen ze naar ons. Dat maakte het soms uitdagender dan ik van tevoren had gedacht. Als iets echt te complex wordt, kan ik gelukkig altijd rekenen op een collega. Toch duik ik altijd het liefst zelf in vragen, zodat ik er ook echt iets van opsteek.”

Sanne combineert haar werk al drie jaar lang met een deeltijd hbo-studie Business IT en Management aan Avans Hogeschool in Breda. Een prestatie waarop ze terecht trots is. Sanne: “Elke dinsdagmiddag en -avond volg ik lessen en daarnaast is er natuurlijk zelfstudie. Tot nu toe heb ik alles in één keer gehaald en zit ik in mijn afstudeerjaar. Toen ik mijn bruiloft aan het organiseren was afgelopen april en tegelijkertijd werkte én studeerde was dit wel even pittig. Maar over het algemeen is het goed te combineren!”

Balanceren tussen klantondersteuning en interne processen bij KWEEKERS

Op dit moment werkt Sanne anderhalve dag voor klanten, één dag op de serviceafdeling en houdt ze zich anderhalve dag bezig met Functioneel Beheer. Vanaf januari 2024 gaat Sanne drie dagen per week aan de slag als KWEEKERS Procesbeheerder voor interne processen. Daarnaast is ze dan één dag per week bij klanten te vinden, waaronder het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam en De Rooi Pannen in Tilburg. Sanne vertelt hierover: “Toen mij de optie voorgelegd werd om de serviceafdeling te combineren met het functioneel beheer binnen KWEEKERS zelf, wist ik dat dit zou betekenen dat ik de interactie met klanten zou verliezen. Daarom heb ik gekozen om de serviceafdeling achter me te laten en me te focussen op KWEEKERS intern én op applicatiebeheer voor klanten.”

Gelukkig kan ze haar studie goed combineren met de interne werkzaamheden bij KWEEKERS. De focus van haar studie ligt op procesoptimalisatie, een vaardigheid die direct aansluit bij het functioneel beheer binnen KWEEKERS. Sanne: “Ik krijg veel vragen van collega’s zoals: ‘waarom ben ik niet geautoriseerd?’ of ‘hoe werkt deze workflow eigenlijk?’. Ik vind het fijn als ik collega’s hierbij kan helpen. Gelukkig hoef ik niet alle vragen van collega’s zelf te beantwoorden. Ik werk hiervoor nauw samen met Senior AFAS Consultant Marnix Pieterse en Senior Service Consultant Jerry Dap.”

Interne kwaliteitsbewaking: Sanne’s nieuwe rol bij KWEEKERS

Naast functioneel beheer is Sanne ook bezig met KWEEKERS Procesbeheer. De focus ligt hier op ‘back to basic’. Sanne legt uit: “In het verleden heeft KWEEKERS veel aangepaste oplossingen gecreëerd als toevoeging op AFAS Profit. Maar AFAS Software heeft in de loop der jaren veel nieuwe functionaliteiten uitgebracht. Nu is het belangrijk dat we onze systemen herzien en, waar mogelijk, teruggaan naar de standaard functionaliteiten van AFAS zelf. Dat maakt het onderhoud uiteindelijk eenvoudiger wanneer er iets aangepast moet worden of je iets wil toevoegen. Ook voor nieuwe AFAS Consultants. Verder gaan we ook kijken naar de optimalisatie van andere grotere processen, zoals het orderproces of het werving- en selectieproces.”

Sanne heeft vanaf 2024 voor dit traject de lead. In deze rol ondersteunt Sanne de proceseigenaar in het vormgeven, standaardiseren en toetsen van de kwaliteitsstandaarden. Ze vertelt over haar groeiende rol binnen KWEEKERS: “Binnen dit project is het mijn verantwoordelijkheid om de kwaliteit te bewaken en ervoor te zorgen dat we terugkeren naar de basis. Het einddoel? Dat alles zo intuïtief is dat iedereen direct snapt hoe het werkt. Het leuke is dat ik bij dit proces zowel de klant als de probleemoplosser ben. Als ik mogelijkheden zie voor verbetering, pak ik deze direct aan. Grote projecten, zoals het orderproces binnen KWEEKERS, vereisen dat ik beslissingen neem over wat er wel en niet gedaan moet worden. Het is allemaal nieuw voor mij, maar het is een uitdagende stap en ik leer heel veel!”

Binnen KWEEKERS is er plek voor iedereen

Sanne vindt de bruisende, jonge energie binnen de organisatie uniek aan KWEEKERS. “KWEEKERS zit vol energie en dynamiek; we zijn constant in ontwikkeling en er valt altijd iets nieuws te ontdekken. Volgens mij hoor ik met mijn 31 jaar al bij de ‘oudere’ garde binnen KWEEKERS,” merkt Sanne lachend op. “Het trekt me aan hoe KWEEKERS altijd bezig is met de laatste trends en een sterke focus heeft op persoonlijke groei. De speciale KWEEKERSdag is daar een perfect voorbeeld van: een hele dag gewijd aan teambuilding en kennisoverdracht. Zelfs als dat betekent dat er die dag niemand voor klanten beschikbaar is.

Bij KWEEKERS is onze aanpak direct. We gaan ervoor, ook al betekent dat soms dat we onderweg struikelpunten tegenkomen. De hoeveelheid energie, vrijheid en verantwoordelijkheid hier is gewoon heel fijn werken. Hier word je aangemoedigd om te experimenteren met nieuwe ideeën. Fouten maken mag, daar leer je alleen maar van.”

Hoewel KWEEKERS misschien een extraverte uitstraling heeft, benadrukt Sanne dat er ruimte is voor iedereen. “Ik ben zelf niet zo’n mensenmens, maar bij KWEEKERS voel ik me volledig op mijn gemak. Je mag hier gewoon jezelf zijn. Iedereen, ook als je wat meer introvert bent, kan hier zijn of haar plek vinden,” eindigt Sanne.

Ben je nieuwsgierig naar de kansen die KWEEKERS voor jou in petto heeft? Doe mee met de Talent aan Tafel-avonden of neem een kijkje bij onze beschikbare vacatures!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga