Marnix: “Service verlenen op 2,5 duizend kilometer afstand”

“Door mijn werkzaamheden op de serviceafdeling kan ik mijn inhoudelijke kennis nog verder uitbreiden.”

Marnix Pieterse (29) werkt bijna één jaar als Senior Service Consultant binnen Team Service. Dat doet hij vanaf duizenden kilometers afstand. Marnix woont namelijk in het zonnige Portugal. Waarom vanuit Portugal, vraag je je misschien af? Op een regenachtige dag in 2021, trok hij zijn stoute schoenen aan en besloot hij Nederland te verlaten. Inmiddels spreekt hij de Portugese taal (bijna) vloeiend, geniet hij van de Portugese zon én biedt hij de beste service aan de klanten van KWEEKERS. Hoe het is om remote voor KWEEKERS te werken? Dat vertelt hij zelf.  

Geen uitdaging uit de weg

Voordat Marnix zijn ‘bold move’ maakte om naar Portugal te emigreren, werkte hij bij een andere organisatie als Informatiespecialist op de HR-afdeling. Binnen deze organisatie werd gebruik gemaakt van de software van AFAS. Marnix constateerde al snel na zijn start dat de inrichting van de software verre van optimaal was. Om een optimalisatieslag te maken, werden verschillende partijen uitgenodigd, waaronder KWEEKERS. “We dachten intern precies te weten wat er moest gebeuren. Twee uitgenodigde partijen gingen volledig mee in onze gedachtegang. De derde partij, KWEEKERS, had daarentegen een heel ander plan en kwam met verrassende suggesties. Ik weet nog goed dat ik het gesprek met KWEEKERS even moest laten landen, om later te beseffen dat het verdomd goede ideeën waren,” vertelt hij.

Na deze gesprekken volgde een intensief optimalisatietraject, waarin Marnix een jaar lang nauw samenwerkte met verschillende Consultants van KWEEKERS. Die samenwerking heeft hij destijds als enorm prettig ervaren. Marnix: “De samenwerking met KWEEKERS is mij altijd heel erg bijgebleven. Voor mijn gevoel waren IT-functies altijd erg solistisch. KWEEKERS heeft hierin voor mij echt het tegendeel bewezen: tijdens onze samenwerking zag je goed terug dat je inhoudelijk uitgedaagd wordt om samen tot de beste oplossing te komen. Door dit traject is KWEEKERS altijd top-of-mind voor mij gebleven.”

Met een auto vol met spullen richting Portugal

Enige tijd na het afronden van het optimalisatietraject, kwam de coronapandemie. Dat hield in dat thuiswerken de norm werd voor Marnix. “In die periode moest ik vanuit mijn kleine appartement in Apeldoorn werken”, vertelt hij. “Ik dacht toen echt bij mezelf, wat doe ik hier nog? Tijdens mijn jeugd ging ik vaak op vakantie naar Portugal. Mijn ouders zijn gek op het land en hebben er veel vrienden gemaakt. Hierdoor heb ik inmiddels zelf ook een vrij groot netwerk aan vrienden en kennissen in Portugal. Al snel begon het idee te spelen om naar Portugal te vertrekken: als ik dan toch vanuit huis moet werken, dan doe ik dat liever vanuit Portugal.”

Helaas liep Marnix daar tegen een uitdaging aan. Zijn vorige werkgever wilde remote werken niet faciliteren. Daardoor werd Marnix gedwongen om op zoek te gaan naar andere mogelijkheden: hij was namelijk vastbesloten om naar Portugal te gaan. Marnix: “Al snel kwam ik weer in contact met KWEEKERS. Zij hadden op dat moment een klant, Audax, die op zoek was naar een beheerder voor een nieuw project voor vier dagen per week. Daarbij zou het geen probleem zijn dat ik vanuit Portugal zou werken. Dat was voor mij ‘the right call’. Ik heb mijn huis opgezegd, mijn spullen in de auto gegooid en ben naar Portugal vertrokken. Ik had eigenlijk nog niks vastliggen. Na een kort verblijf bij vrienden kreeg ik al snel mijn eigen plek. In een klein boerendorpje op een berg, waar niemand Engels spreekt.”

De juiste match gevonden bij KWEEKERS

Toen Marnix eenmaal gesetteld was in Portugal, was dit nog niet meteen het juiste moment om te starten bij KWEEKERS. Tot één jaar geleden. “We kwamen opnieuw met elkaar in contact op het moment dat KWEEKERS bezig was met nieuwe plannen voor het opzetten van Team Service. Dat was de juiste match waar we al die tijd naar op zoek waren. Naast dat we tijdens het opzetten van de serviceafdeling ons bezighielden met het optimaliseren van de service voor klanten, kreeg ik ook de kans om interne processen onder de loop te nemen en te verbeteren. Dit draagt natuurlijk uiteindelijk nog verder bij aan het verbeteren van de service voor klanten.”

Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en werkt Marnix twee dagen per week als Senior Service Consultant binnen Team Service, gecombineerd met twee dagen bij Audax. Zo houdt hij een dag over om te genieten van de Portugese zon. Die combinatie bevalt hem goed. Marnix: “Door mijn werkzaamheden op de serviceafdeling kan ik mijn inhoudelijke kennis nog verder uitbreiden. Ik ontwikkel mijn kennis en vaardigheden door vooral veel in de praktijk te doen. Ik word er ook steeds beter in. Daarbij is het fijn dat er binnen KWEEKERS collega’s zijn waar je altijd op kan terugvallen en die ook écht goed zijn in hun werk. Als ik een vraag heb, nemen collega’s altijd de tijd om te reageren. Er is een heel hoog verantwoordelijkheidsgevoel om de klant verder te helpen en van de juiste informatie te voorzien.”

Kracht van KWEEKERS: weten wat klanten willen

Zijn doelen voor de toekomst? Focussen op de optimalisatie van de dienstverlening van KWEEKERS. “Ik hoop dat we onze diensten en service nóg verder kunnen uitbreiden en structureren. Zo zijn klantvragen er bijvoorbeeld om kleine fouten in de online omgeving van klanten op te lossen. Maar, het komt ook voor dat klanten graag een nieuwe inrichting willen of wijzigingen willen doorvoeren. Dit is vaak te klein om als project te zien, maar te groot om als klantvraag op te pakken. We hebben daarom besloten een soort ‘mini-projecten’ te draaien, zodat we klanten kunnen helpen met al hun vragen. Dit noemen we change management, oftewel wijzigingsbeheer. Daarnaast zijn we recent gestart met hulp bij noodgevallen. Op het moment dat klanten een noodgeval hebben, kunnen ze zich direct melden en gebruik maken van KWEEKERS Noodgeval. We nemen zo snel mogelijk contact op om te assisteren bij het probleem.

Het is mooi om te zien dat de serviceafdeling groeit en dat ik daar onderdeel van mag zijn. Zo worden klanten beter, sneller én efficiënter geholpen en worden wij uitgedaagd in ons werk. Ik heb een aantal interne processen ontwikkeld. Het is tof om te zien dat het team hier optimaal gebruik van maakt.”

Onderdeel van een gedreven team, ondanks de afstand

Van zijn keuze om naar Portugal te vertrekken heeft Marnix tot op de dag van vandaag geen spijt.  KWEEKERS is volgens hem een fijne organisatie om voor te werken. “KWEEKERS betrekt me overal bij, ondanks de afstand. Zo hebben ze het teamuitje, het KWEEKend, ruim van tevoren aangekondigd zodat ik erbij kon zijn. Ik ben écht onderdeel van het team, ook al zit ik op 2,5 duizend kilometer afstand.

KWEEKERS is daarnaast heel anders dan andere AFAS-partners. We zijn gewoon niet bang om tegen de stroming in te zwemmen. Richting klanten zijn we soms vrij standvastig en houden we vaak even de spiegel voor. Vooraf is er goed nagedacht over hoe we de klant écht verder kunnen helpen. Ik denk dat heel veel klanten daar behoefte aan hebben en dat is nou net onze kracht,” eindigt Marnix.

Wil jij net als Marnix onderdeel zijn van Team Service? Wij kunnen nog wel een enthousiaste Service Consultant gebruiken! Neem een kijkje bij de vacature of we een match zijn.

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga