Jorinde is al vijf jaar van grote waarde voor de ontwikkeling van KWEEKERS

“Samen met alle collega’s werken we aan één doel. We weten waar we het voor doen.”

Als één van de eerste collega’s ging Jorinde vijf jaar geleden aan de slag als Consultant bij KWEEKERS. Inmiddels heeft ze, samen met de organisatie, een enorme groei doorgemaakt. Van een kennismakingsgesprek aan de keukentafel tot het leiden van interne projecten als externe projecten bij klanten: Jorinde heeft alles gezien en meegemaakt. Vandaag neemt zij jullie mee in haar ervaringen van de afgelopen jaren.

Jorinde Marchal is één van de collega’s die niet meer weg te denken is uit onze organisatie. In mei 2017 werd KWEEKERS opgericht; in december dat jaar werd Jorinde al onderdeel van het team. Voor haar carrière bij KWEEKERS vervulde zij verschillende HR-functies bij meerdere organisaties. Zo begon ze als HR-medewerkster bij een opleidingsinstituut waar ze uiteindelijk doorgroeide naar de functie van applicatiebeheerder. Via het implementatieproject van AFAS Profit bij haar oude werkgever leerde Jorinde Tanno kennen. Die kwam daar als Consultant namens AFAS Software. Beiden zagen het succes van de samenwerking in. Tanno trok uiteindelijk de stoute schoenen aan en vroeg Jorinde om eens te komen praten over KWEEKERS. Jorinde: “Ik ben eigenlijk vanaf de start betrokken geweest bij KWEEKERS. De eerste gesprekken met Tanno werden al gevoerd toen KWEEKERS nog niet officieel was opgericht. Uiteindelijk heb ik na een aantal maanden de overstap gemaakt van mijn oude werkgever naar KWEEKERS. Daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. De tijd is voorbijgevlogen; het voelt als twee keer met mijn ogen knipperen en ineens zijn we vijf jaar verder.”

Benieuwd waarom Jorinde uiteindelijk heeft gekozen om de overstap te maken en hoe zij haar eerste half jaar bij KWEEKERS heeft ervaren? Lees hier haar ervaringen uit 2018.

Begonnen als Consultant en nu een duizendpoot binnen KWEEKERS

KWEEKERS wil haar medewerkers laten groeien. Zowel op professioneel gebied als op persoonlijk vlak. Jorinde is daar hét perfecte voorbeeld van. In 2017 begon zij als HRM Consultant, maar al snel kwamen daar allerlei andere werkzaamheden bij. Zo is ze verantwoordelijk geweest voor de afdelingen HRM en Support en zette ze zich in voor de KWEEKERS Academy. Vandaag de dag is Jorinde doorgegroeid tot Manager Consultancy waar zij verantwoordelijk is voor verschillende AFAS-projecten. Een echte duizendpoot binnen onze organisatie, dus. “De ontwikkeling die ik afgelopen vijf jaar heb doorgemaakt is bizar”, vertelt Jorinde. “Twee jaar lang hield ik me met allerlei Consultancy werkzaamheden bezig. Na twee jaar begon ik mij ook te bemoeien met HR-zaken. Vanuit mijn achtergrond had ik een visie op hoe zaken geregeld waren binnen KWEEKERS en zag ik kansen om daarin te verbeteren. KWEEKERS had vertrouwen in mijn expertise en uiteindelijk mocht ik me hierop toeleggen. Dit heeft in mei 2019 geleid tot een leidinggevende functie, waar ik de overstap maakte van HRM Consultant naar Manager Consultancy HRM/Payroll. Binnen deze functie ben ik eindverantwoordelijke voor AFAS-projecten. Hierdoor ben ik nog veel in contact met klanten waarbij ik zelf ook de rol van projectleider op me neem. Dit bevalt me nog steeds heel goed. Samenwerken met mensen doe ik namelijk het allerliefste. Zo maak ik niet alleen mijn eigen ontwikkeling mee, maar ook die van mijn collega’s. Dat is tof om te zien en om te mogen begeleiden.”

Jorinde haar expertise op HR-gebied is vandaag de dag nog steeds in het beleid van KWEEKERS terug te zien. Zo heeft ze het beloningsbeleid opgezet en heeft ze aanpassingen gedaan in de inrichting van werving en selectie. “De basis die we een aantal jaar geleden hebben aangelegd voor bijvoorbeeld het beloningsbeleid of werving en selectie is vandaag de dag nog steeds in gebruik”, vertelt Jorinde. “Natuurlijk zijn er veel ontwikkelingen geweest en zijn er aanpassingen gemaakt, maar de beginselen zijn nog hetzelfde. Zelfs in mijn rol als Manager Consultancy kom ik dagelijks nog in aanraking met HR-werkzaamheden. Dan merk je in de praktijk dat een goede basis essentieel is.”

Uitgegroeid tot een professionele organisatie met ruim 70 medewerkers

Inmiddels is KWEEKERS uitgegroeid tot organisatie met ruim 70 medewerkers, zijn we verhuisd naar ons nieuwe en grotere kantoor en ligt er een stevig fundament met een duidelijke visie, missie en vier kernwaarden. Dit alles is in de afgelopen jaren, mede door het harde werk van onze collega’s, stap voor stap opgebouwd. Deze hele ontwikkeling heeft Jorinde met eigen ogen meegemaakt. “Toen ik startte als Consultant was er nog vrij weinig duidelijk over de inhoud van de werkzaamheden”, vertelt Jorinde. “Er was nog geen projectmanagement en er was nog geen eigen kantoor. De kantoordagen waren destijds bij iemand thuis. Dat had stiekem ook wel zijn charmes. Vanaf dat moment heeft KWEEKERS immense ontwikkelingen doorgemaakt. Als we kijken naar waar we over tien jaar willen staan, gaan we deze groei nogmaals doormaken. Het is heel gaaf om al deze ontwikkelingen mee te maken en om er onderdeel van te zijn.”

Om terug te blikken op de ontwikkelingen van dat jaar en om vooruit te kijken naar de aankomende doelen, gebruikt Jorinde KWEEKerst als ijkpunt. Jorinde: “KWEEKerst is een mooie periode om terug te blikken op wat er dat jaar allemaal is gebeurd. Het eerste kerstfeest vierden we met zes collega’s bij Robert aan de keukentafel. Inmiddels worden hele hotels afgehuurd, sluiten alle partners aan en maken we er een weekendvullend programma van. Dit is een goede weerspiegeling van hoe snel we een groei hebben doorgemaakt. Die momenten laten mij goed beseffen met wat voor mooie club mensen ik iedere dag mag samenwerken.”

1 miljard kopjes koffie terug naar de zorg in 2030

Volgens Jorinde zijn praktijkervaring en coaching de twee belangrijkste elementen in zowel haar professionele als persoonlijke ontwikkeling. De coaching zorgt ervoor dat ze met iemand buiten KWEEKERS kan sparren over haar ontwikkeling. De praktijkervaring zorgt ervoor dat zowel binnen de hele organisatie als in haar eigen rol een professionaliseringslag kan plaatsvinden. Jorinde: “Je begint steeds meer te merken dat de professionaliteit bij KWEEKERS wordt vergroot. Zo hebben we een bedrijfsbeleid dat gefocust is op de toekomst. Ruim één jaar geleden zijn we samen met het management en de directie gestart met ScaleUp, een Amerikaanse methodiek die we inzetten voor het opstellen van langetermijndoelstellingen. Zo hebben we met de hele organisatie nu een gezamenlijk doel opgesteld: in 2030 heeft KWEEKERS 1 miljard kopjes koffie teruggegeven aan de zorg. Dit betekent dat we met onze werkzaamheden personeel in de zorg willen ontlasten, waardoor zij zich weer kunnen focussen op patiënten en cliënten in plaats van administratieve werkzaamheden. Dit doel begint ook steeds meer op de werkvloer te landen. Door te werken met rocks en het visualiseren van deze doelstellingen op de werkvloer, wordt het een doelstelling van de hele organisatie. Hierin komt het teamgevoel van KWEEKERS goed naar voren. Samen met alle collega’s werken we aan één doel. We weten waar we het voor doen.”

Hoogtepunt van 2022: twee keer van start met het traineeship

Als we samen terugblikken op het afgelopen jaar, komen er bij Jorinde veel hoogtepunten naar boven. Als zij er één expliciet mag uitlichten, dan is dit het tweemaal starten van het traineeship. Vanuit HR is Jorinde nauw betrokken bij het werven van nieuwe trainees en bij hun ondersteuning gedurende het traject. Jorinde: “Afgelopen jaren is er telkens één traineeship in september gestart. Dit jaar hebben we in maart de keuze gemaakt om er ook een in mei te starten. Waar concurrenten ons vertelden dat het ons nooit zou lukken op deze oververhitte arbeidsmarkt, is het ons toch gelukt om twaalf mensen in mei te laten starten aan het traineeship. In september is hetzelfde gebeurd. Het is gaaf om te zien dat als we met het hele team ergens voor gaan, het uiteindelijk ook echt lukt.”

“Ik werk nog steeds samen met een club vrienden”

De cultuur binnen KWEEKERS is volgens Jorinde de afgelopen jaren niet veranderd. Hard werken, zowel voor elkaar als met elkaar: dat is hoe zij de werksfeer zou omschrijven. “Bij KWEEKERS sta je er nooit alleen voor”, vertelt Jorinde. “De onderlinge band met collega’s is enorm goed. Iedere dag heb ik het gevoel alsof ik samen met mijn vrienden aan het werk ben. Dit is een unieke ervaring. Ik denk dat je dit niet bij veel andere organisaties tegenkomt. Dit komt mede door de steun die we vanuit KWEEKERS ontvangen. Er is ruimte voor fouten en voor succes. We werken als één team. Samen maken we alle ontwikkelingen door.”

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga

  • Digitale innovatie bij De Rooi Pannen