Jacques: “De Scaling Up methodiek laat KWEEKERS groeien”

“Ik wil altijd van toegevoegde waarde blijven”

Waar Jacques tweeënhalf jaar geleden begon als Manager Operations en volop meedraaide in de operatie, maakte hij vorig jaar de overstap naar Financieel Directeur. Sinds deze mijlpaal is hij vooral gefocust op het verder uitbouwen van KWEEKERS en langetermijndoelstellingen. Hij is dé man achter de Scaling Up methodiek bij KWEEKERS. Een bijdrage kunnen leveren aan de organisatie: dat is waar hij blij van wordt.

De overgang van Manager Operations naar Financieel Directeur

Jacques is een sportieve familieman. Hij houdt ervan om samen met zijn twee jonge kinderen en partner veel tijd door te brengen. Verder is hij in zijn vrije tijd een actieve hardloper én racefietser. Inmiddels is hij bijna tweeënhalf jaar onderdeel van team KWEEKERS. Hij startte als Manager Operations, een rol die voor de komst van Jacques nog niet was vormgegeven. Jacques: “KWEEKERS zit al jaren in een immense groei. Tijdens deze groei komt er steeds meer behoefte aan een duidelijke bedrijfsstructuur. Om die reden werd de functie van Manager Operations opgezet toen ik in dienst trad. Als Manager Operations heb ik in de operatie meegedraaid en heb ik veel werkzaamheden van een Projectleider opgepakt. Samen met Lars, Algemeen Directeur van KWEEKERS, heb ik mij vooral beziggehouden met het professionaliseren van projectmanagement. Ons doel? Zorgen dat we ons écht konden binden met de klant. De juiste Consultants en Projectleider toewijzen aan een project is daarbij essentieel. Als ik daar nu, twee jaar later, op terugkijk, kan ik wel zeggen dat dit zeker is verbeterd.”

Toch merkte Jacques na een tijdje dat projectmanagement niet het vuurtje bij hem deed laten branden. Bedrijfsvoering, finance en strategie trokken daarentegen meer zijn aandacht. “Halverwege 2022 heb ik uitgesproken dat het mij gaaf leek om meer aan KWEEKERS te bouwen dan in de operatie mee te werken”, vertelt Jacques. “De organisatie verder helpen met het opzetten van een strategie en het professionaliseren van KWEEKERS is iets wat mijn aandacht onwijs trok. Daar krijg ik echt energie van. Vanuit deze missie ben ik mezelf daar steeds meer mee bezig gaan houden en heb ik ook meer financiële aspecten opgepakt. Uiteindelijk heb ik de stap gemaakt naar de rol van Financieel Directeur binnen KWEEKERS.”

KWEEKERS laten groeien: Scaling Up methodiek

Bouwen aan KWEEKERS gebeurt op allerlei verschillende manieren. Eén onderdeel van de professionalisering van de organisatie is het doorvoeren van de Scaling Up methodiek; een methode die bestaat uit een set van verschillende tools waarmee je een gezonde bedrijfsgroei realiseert. Jacques heeft inmiddels al veel gelezen over deze methode en is de kartrekker bij de implementatie hiervan. Jacques: “Binnen KWEEKERS focussen we ons op dit moment op het stapje voor stapje optimaliseren van onze processen. Daar helpt de Scaling Up methodiek ons zeer goed bij. Om de langdurige strategie op de juiste manier door te kunnen voeren, zijn er volgens deze methode een aantal zaken nodig: mensen, een strategie, een foutloze uitvoering en cash (financiële middelen). Deze verschillende facetten zet je bij de organisatie in. Vragen als: ‘Waar willen we over 10 jaar staan met KWEEKERS?’ en ‘Wat is onze langetermijnvisie?’ komen binnen deze methodiek aan bod. Zo is ook het gezamenlijke doel ontstaan om voor 2030 1 miljard kopjes koffie teruggegeven te hebben aan de zorg en maatschappij. Kopjes koffie die staan voor tijd besteed aan de cliënt of mens en niet aan administratieve lasten. Om dit grote doel te bereiken, hebben we onze strategische thema’s en korte termijndoelstellingen opnieuw bekeken en vastgesteld. Zo hebben we nu heel stapsgewijs doelstellingen voor over tien jaar, vijf jaar, drie jaar, twee jaar en een jaar opgesteld. Deze doelen zijn ook weer opgesplitst in kwartaaldoelstellingen, ook wel rocks genoemd. Zo weten we heel precies welke rocks we ieder kwartaal moeten behalen om uiteindelijk ons grote doel te kunnen bereiken. De inhoud van deze rocks kan verschillen van omzet, klanttevredenheid tot aan medewerkerstevredenheid. Het is heel leuk om zo gefocust en bewust bezig te zijn met de strategieontwikkeling. Je merkt bij veel organisaties dat strategie op de achtergrond belandt door de waan van de dag. Bij KWEEKERS is dit anders. Hier zijn we met het hele leiderschapsteam echt heel bewust bezig met ontwikkelingen. Dat is erg tof om te zien en ook wel uniek voor onze organisatie.”

Bewuste keuzes maken binnen de organisatie

De grootste verandering die de Scaling Up methodiek brengt volgens Jacques, is het maken van bewuste keuzes. Voordat deze methodiek werd doorgevoerd, werden vaak keuzes gemaakt met het effect op korte termijn in gedachten. Het langetermijndoel werd vaak uit het oog verloren. Door nu per kwartaal de doelstellingen door te nemen, merkt Jacques dat er veel bewuster keuzes worden gemaakt. Jacques: “Voorheen werden keuzes gemaakt die de organisatie eerder van links naar rechts lieten bewegen dan rechtdoor naar het uiteindelijke doel. Door rocks te definiëren merk je dat het uiteindelijke doel veel meer in de organisatie landt en dat iedereen keuzes maakt met het langetermijndoel in het achterhoofd. Dit gebeurt niet alleen door het leiderschapsteam, maar zelfs door alle collega’s. We hebben nu veel meer alle neuzen in dezelfde richting.”

Alles op Oranje: een strategische keuze

Op 1 januari 2023 ging ‘Alles op Oranje’. De voorgaande labels ddots, MOOQE en SCHERPP vielen vanaf dat moment onder KWEEKERS. Alle werkzaamheden worden nu onder één dak uitgevoerd. Ook deze keuze is onderdeel van de langetermijnvisie en de strategie die KWEEKERS wil uitvoeren. “Door alle labels onder KWEEKERS te laten vallen kunnen we veel makkelijker alle krachten van onze collega’s bundelen”, vertelt Jacques. “Dit helpt natuurlijk ook heel erg bij het behalen van ons uiteindelijke doel. Vanuit strategisch oogpunt ben ik dus nauw bij deze overgang betrokken geweest. Daarnaast heb ik me ook beziggehouden met de financiële en juridische zaken van de overgang. Dit zijn zaken waar normaal niemand bij stilstaat, het is onzichtbaar werk. Toch kost het veel tijd en is het ook heel belangrijk dat het goed gebeurt. Uiteindelijk mogen zowel medewerkers als klanten zo min mogelijk last hebben van deze overgang. Nu we een aantal maanden verder zijn denk ik zeker dat het de juiste keuze is geweest. Er heerst onder alle collega’s één cultuur, de unieke KWEEKERS-cultuur. Het is echt één team nu. Dat zie je tijdens de maandelijkse KWEEKERS-dagen goed terug.”

Alles op Oranje was niet alleen een strategische keuze voor KWEEKERS om intern een aantal zaken te verbeteren, ook externe feedback is volgens Jacques daarin heel belangrijk geweest. Jacques: “In de verschillende teamoverleggen hebben we standaard het agendapunt ‘feedback van externen’ op de planning staan. We hechten hier veel waarde aan. Als organisatie zijn we dus niet alleen gefocust op de verbetering van interne of externe processen, maar juist op beide kanten. Dat is ook heel uniek. De overgang van de verschillende labels is dus niet alleen voortgekomen vanuit strategisch oogpunt voor KWEEKERS, maar ook zeker vanuit de behoefte van onze klanten.”

“Ik wil altijd van toegevoegde waarde blijven”

Wat de doelstellingen voor de organisatie in de toekomst zijn staat helder beschreven. Daar kan niemand meer omheen. Ondanks dat Jacques dagelijks bezig is met de toekomst van KWEEKERS, vindt hij ook nog tijd en ruimte om na te denken over zijn eigen persoonlijke doelstellingen. Jacques: “Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor een nieuwe rock. Daarnaast willen we ons nog verder verbeteren in managementinformatie. De persoonlijke ontwikkeling die hier voor mij in zit, is dat ik altijd van toegevoegde waarde wil blijven voor de organisatie waarin ik werk. Op het vlak van kennis, ervaring of persoonlijkheid wil ik altijd helpen om de organisatie te laten groeien. Het fijne aan KWEEKERS is dat je daar ook de ruimte voor krijgt. Het motto van KWEEKERS is: ‘KWEEKERS laat je groeien’. Dat is ook echt zo. Niet alleen op professioneel vlak, maar ook op persoonlijk gebied. Dit motto past bij mij. Ik weet zeker dat er nog veel mooie dingen aan gaan komen. Ik kijk uit naar de toekomst samen met KWEEKERS!”

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga