Jaap: “Mijn visie en die van KWEEKERS sluiten goed op elkaar aan”

“We weten wat we aan elkaar hebben. Dat biedt een fijne, stabiele basis.”

Een echte expert op het gebied van Payroll en HRM: dat is hoe je onze Senior Consultant Jaap kan omschrijven. Al sinds 2018 is hij werkzaam bij KWEEKERS. Na een korte uitstap kwam hij afgelopen jaar weer terug. Hij mistte een bedrijf dat bij zijn visie aansloot en juist dát vond hij bij KWEEKERS. Wij zijn zelf natuurlijk ontzettend blij dat hij weer terug bij de club is! Vandaag vertelt Jaap jullie over zijn avontuur bij KWEEKERS tot nu toe. 

“Mijn visie en de visie van KWEEKERS sluiten goed op elkaar aan”

Jaap Dujardin (38) is al meer dan vier jaar werkzaam bij KWEEKERS als Senior Consultant & AFAS Expert Payroll. Voordat hij van start ging bij KWEEKERS is hij dertien jaar salarisadministrateur geweest op een accountantskantoor en op een administratiekantoor voor organisaties binnen de onderwijsbranche. Beide organisaties werkten al langere tijd met AFAS. Onbekend met de software was hij dus zeker niet. Begin 2018 kwam hij in contact met Robert, de commercieel directeur van KWEEKERS. Het balletje ging snel rollen en in september 2018 begon zijn avontuur bij KWEEKERS.

Jaap: “Mijn avontuur ging van start op een laagdrempelige manier. Ik werd uitgenodigd op een barbecue bij Robert in de tuin, waar we onder het genot van een hapje en een drankje samen de mogelijkheden bij KWEEKERS hebben besproken. Al snel kwamen we tot de conclusie dat mijn visie en de visie van KWEEKERS goed bij elkaar aansloten. We zagen dezelfde mogelijkheden binnen AFAS. Misschien nog wel belangrijker: we zagen beiden de potentie die de software had. Daarnaast sprak het werk mij erg aan. Ik heb affiniteit met de werkzaamheden van de Consultant en vind het leuk om me hiermee bezig te houden. Ik vind het tof om mijn eigen tijd in te delen en mijn eigen projecten te draaien. Bij KWEEKERS kreeg ik volop de kans om mij daarin verder te gaan ontwikkelen.”

Na een korte uitstap kwam Jaap weer ’thuis’

Eén jaar na de oprichting van KWEEKERS werd Jaap al onderdeel van ons team. Hij is iemand die zijn steentje heeft bijgedragen aan het aanleggen van een stevig fundament voor de organisatie. “Door mijn kennis en ervaringen te delen, kon ik mijn bijdrage leveren aan het automatiseren van processen binnen KWEEKERS”, vertelt Jaap. “Toen ik van start ging in 2018 waren er nog niet veel standaard processen. Daardoor was er veel ruimte voor eigen inbreng en kennisdeling. Die ruimte is er overigens nog steeds. Ondanks de enorme groei van KWEEKERS, is er altijd ruimte om je eigen kennis en ideeën te delen.”

Op basis van zijn kennis en ervaring, kon Jaap direct aan de slag als Senior Consultant. Ondanks dat de Consultancywerkzaamheden hem bevielen, besloot hij in september 2021 een tijdelijke uitstap te maken. Jaap: “Eén jaar geleden kreeg ik het gevoel dat het tijd was voor wat nieuws. Ik had behoefte aan verandering en verlangde terug naar mijn ‘oude’ functie als salarisadministrateur. Toch kwam ik er al vrij snel achter dat ik veel liever met AFAS en de implementaties daarvan bezig ben. De kriebels om terug te gaan naar KWEEKERS kwamen steeds vaker voor. Ik miste het werk. Daarom besloot ik om afgelopen jaar weer terug te komen. Het voelde als thuiskomen.”

Een extra verantwoordelijkheid: Intakegesprekken

Na zijn terugkomst bij KWEEKERS kreeg Jaap er een extra verantwoordelijkheid bij: het voeren van intakegesprekken. Deze toevoeging bevalt Jaap zeer goed. “Het leuke van intakegesprekken vind ik de mogelijkheid om vanaf moment één met de klant mee te kunnen denken”, vertelt Jaap. “Door samen te sparren leer je snel de verschillende bedrijfsprocessen kennen. Samen ga je opzoek naar de mogelijkheden binnen AFAS. We zijn op dit moment ook bezig met een team binnen KWEEKERS om de intakegesprekken te standaardiseren. Door dit op te zetten kunnen op termijn veel meer Consultants de intakegesprekken uitvoeren. Een mooie ontwikkeling, al zeg ik het zelf.”

In het proces rondom standaardisatie worden diverse collega’s betrokken. Daardoor kunnen verschillende expertises gebundeld worden, waardoor de uitkomst geoptimaliseerd wordt. Jaap: “We werken met alle Senior en Business Consultants binnen KWEEKERS aan dit project. Iedereen levert, vanuit zijn of haar expertise, input aan. Het proces wordt dus vanuit verschillende invalshoeken benaderd. Dat zorgt ervoor dat we van elkaar kunnen leren en tot een optimaal resultaat komen.”

Samson en Gert binnen Payroll

De twee Payroll musketiers of Samson en Gert: allebei bijnamen voor ons unieke Payroll-duo Romano en Jaap. Samen vormen zij de kartrekkers op het gebied van Payroll binnen KWEEKERS. Een klein team, maar wel een dat perfect op elkaar is afgestemd. Jaap: “Romano en ik werken het meeste aan Payroll-gerelateerde vraagstukken. Deze samenwerking gaat heel soepel. Als hij de intakes uitvoert, voer ik de implementatie uit en vice versa. Deze rolverdeling zorgt ervoor dat we nauw moeten samenwerken. Ons team begint nu steeds meer te groeien. Vanuit het traineeship van KWEEKERS komen steeds meer collega’s de Payroll kant op. Romano is de buddy van de nieuwe trainees. Hij begeleidt ze direct. Daarbij weten ze wel dat ze met vragen ook altijd bij mij mogen aankloppen. De nieuwe collega’s zorgen voor extra kennis, dat is gaaf.”

Openheid en eerlijkheid staan centraal

Als Jaap gevraagd wordt om KWEEKERS te omschrijven, noemt hij onze vier kernwaarden: trouw, vuur, echt en wauw. Openheid en eerlijkheid staan daar bij hem wel centraal. Jaap: “De vier kenwaarden van KWEEKERS zie je goed terug in onze werkzaamheden. We mogen fouten maken. Deze fouten erkennen we en lossen we ook zelf op. We zijn daar open en eerlijk over.”

De openheid en eerlijkheid komen niet alleen in de werkzaamheden naar voren, maar zijn volgens Jaap ook kenmerkend voor de verhoudingen onder collega’s. “De open cultuur is merkbaar op de werkvloer”, vertelt Jaap. “Ik hoef mijn collega’s maar te bellen en ik weet dat ik van iedereen hulp kan verwachten. In onze communicatie zijn we dan ook eerlijk over de verwachtingen. We weten wat we aan elkaar hebben. Dat biedt een fijne, stabiele basis.”

“Ik ben trots op ieder project dat ik oplever”

Eén specifiek project of één specifieke klant vindt Jaap lastig om uit te lichten. Hij is namelijk trots op ieder project dat hij oplevert. Jaap: “Ik kan niet één specifiek project uitlichten, omdat ik altijd overal het beste probeer uit te halen. Ik probeer altijd dat stapje extra te zetten. Tijdens de inrichting voer ik al meerdere testen uit, zodat de klant tegen minimale problemen kan aanlopen. Zij hoeven dan zelf nog maar weinig werk in de testfase te verrichten. Het mooiste aan ons werk is de positieve terugkoppeling die je achteraf krijgt. Het verschil maken binnen bedrijven: dat geeft mij een glimlach op mijn gezicht.”

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiële administratie in AFAS

  • Efficiëntere workflows bij Orga