Anne: in 2,5 jaar van trainee naar Senior Consultant

“Werving en selectie is, zeker in deze arbeidsmarkt, ontzettend belangrijk”

Anne startte 2,5 jaar geleden als trainee bij KWEEKERS. Sindsdien heeft ze een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Vorig jaar behaalde ze namelijk haar AFAS Expert HRM en vanaf januari mag ze zichzelf Senior Consultant noemen. Een ontwikkeling waar wij onwijs trots op zijn. Anne neemt je graag mee in haar leercurve binnen KWEEKERS.

Eerst stellen we Anne nog even kort aan je voor. Anne Heisen (26) woont in Breda en kan het beste omschreven worden als een actieve en sociale vrouw. Na het werk is ze bijna dagelijks te vinden in de sportschool om haar favoriete sport te beoefenen: CrossFit. Die hobby wisselt ze graag af met allerlei sociale activiteiten: van het bezoeken van een festival tot gezellig uit eten en borrelen met vrienden. Stilzitten staat niet in haar woordenboek.

Haar KWEEKERS-avontuur

Na het behalen van haar diploma Toerisme Management in 2020 aan het toenmalige NHTV was het tijd om het werkveld in te stappen. Anne startte als trainee bij KWEEKERS. Een mooie eerste stap in het werkveld. In deze twee maanden heeft ze een krachtig fundament aangelegd wat betreft haar kennis van de software van AFAS.

Na twee maanden bikkelen zat het traineeship er in november 2020 op. Het was tijd om echt aan de slag te gaan voor klanten. Anne: ā€œToen mijn case erop zat, en ik mijn traineeship dus succesvol afgerond had, begon ik voor mij het echte werk. Ik startte met kleinere projecten voor klanten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan optimalisatietrajecten of het bieden van ondersteuning op applicatiebeheer. Ik vond dat in het begin wel heel spannend. Je komt dan net uit je traineeship en weet dan voor je gevoel nog niet zoveel. Dan is het echt een kwestie van veel, heel veel vlieguren maken. Dat heb ik dan ook gedaan.ā€

Een vliegende start en heel veel doen

Ieder jaar worden in januari veel implementatietrajecten afgerond en vieren we voor veel klanten de livegang. Die periode stond voor Anne, als kersverse Junior Consultant, dus ook al snel voor de deur. ā€œIk heb die januari meteen ondersteuning geboden bij heel veel livegangenā€, vertelt Anne. ā€œNa een implementatie breekt een periode aan waarin alles echt uitgerold en geoptimaliseerd wordt. Zo hielp ik verschillende gebruikers met het wegwijs worden in de omgeving en maakte ik beschrijvingen met uitleg over het gebruik van de geĆÆmplementeerde software..ā€

Van deze periode heeft Anne veel geleerd. Ze kon meekijken met collegaā€™s, ondersteuning bieden aan klanten en dus de nodige vlieguren maken. Voordat ze het wist kon ze aan de slag met haar eerste eigen implementatie. Anne: ā€œMijn eerste implementatie was binnen HRM. EĆ©n van onze Senior Consultants had de intake voor deze implementatie gedaan. Deze heb ik vervolgens uitgewerkt. Dat was voor mij spannend, maar tegelijkertijd ook een mooie uitdaging. Dit was mijn project en dus mijn verantwoordelijkheid. Ik kon zelf bepalen hoe de dagen eruitzagen en in welke volgorde we dingen deden. Dat ging voor een eerste keer echt heel goed.ā€

Anne Medewerkersverhaal

Specialisatie in HRM

Tijdens het traineeship kon Anne kiezen voor een route richting een specialisatie binnen HRM of ERP. Zij koos voor HRM! In de tijd die volgde pakte Anne daarom veel werving en selectietrajecten mee. ā€œWerving en selectie is, zeker in deze arbeidsmarkt, ontzettend belangrijkā€, zet Anne. ā€œDat is nu duidelijker dan ooit. Door je werving en selectieprocedure op orde te hebben kun je goed personeel werven. Het is voor mij dan ook een mooie en dankbare taak om dat zo goed mogelijk in te richten in AFAS voor onze klanten. Ieder traject is hierin anders, maar omdat ik inmiddels flink wat implementaties en optimalisaties voor verschillende klanten heb uitgevoerd kan ik die kennis weer toepassen bij andere klanten.ā€

Anne haar harde werken, toewijding en inzet werden in juli 2022 beloond. Ze sleepte haar certificering als AFAS Expert HRM binnen. Een mooie mijlpaal. Anne: ā€œHet behalen van mijn AFAS Expert was voor mij een mijlpaal. Het is natuurlijk super om die erkenning te krijgen en dit ook op je LinkedIn te kunnen vermelden. Maar het mooiste vind ik nog wel dat klanten er ook echt waarde aan hechten.ā€ Nuchter als ze is, vervolgt ze met een kleine grijns: ā€œMaar ik heb daarvoor eigenlijk niet veel extra hoeven leren, hoor. Ik ben dagdagelijks bezig met AFAS HRM en had daarom al veel kennis. Ik vind het wel fijn dat ik nu ook lid ben van partnergroepen. Daarmee kan ik mijn kennis steeds verder uitbreiden.ā€

Project uitgelicht: Envida

In de tussentijd heeft Anne diverse projecten op haar naam staan. Projecten waar ze trots op is. Als we haar vragen naar het project dat haar het meeste is bijgebleven, moet ze dan ook hard nadenken. Anne: ā€œHet project bijĀ EnvidaĀ is denk ik waar ik het meest trots op ben. Dit is een zorgorganisatie in Maastricht waar ik de gehele werving en selectie heb ingericht, in combinatie met het onboarding-proces. Toen ik daar startte was nog niet zeker hoe we dit het beste konden vormgeven. Binnen de organisatie was er nog geen duidelijk beeld. Daardoor was er geen super strak intakedocument. Ik ben hier echt open ingegaan en heb ik mijn skills ingezet: luisteren naar mensen en vanuit daar verschillende opties voorleggen met de eventuele consequenties per optie. Ik kon daar echt vanuit mijn kennis en ervaring adviseren om uiteindelijk naar het beste resultaat toe te werken. De opgedane ervaring bij andere klanten kwam hierin ook goed van pasā€

Tijd voor de volgende stap

Na flinke stappen gezet te hebben begon het halverwege vorig jaar te kriebelen. Het was tijd voor de volgende stap. Anne: ā€œOmdat ik steeds meer kennis had van AFAS, merkte ik aan mezelf dat ik ook kritisch na ging denken over de juiste manier om dingen weg te zetten bij de klant. Voor mij was het op dat punt nog zo dat ik een ingevuld intakedocument kreeg van een Senior collega. Hierin staat alles uitgestippeld hoe iets ingericht moet worden. Ik kreeg daar steeds vaker eigen ideeĆ«n bij. Eigenlijk was ik van de intake een soort her-intake aan het maken, haha.ā€ Dus vond Anne het tijd om haar ambities en wensen aan te kaarten bij haar manager, Jorinde. Het maken van een stap naar een andere functie gebeurt binnen KWEEKERS doorgaans op 1 januari van het volgende jaar, dus wilde Anne er op tijd bij zijn om haar ambities kenbaar te maken. En met succes! Binnen KWEEKERS zagen we de ontwikkeling die Anne heeft doorgemaakt; we hadden er dan ook het volste vertrouwen in dat zij klaar was voor deze stap. Sinds 1 januari mag Anne zich dan ook Senior Consultant HRM noemen.

De komende periode: meekijken, leren en gaan!

ā€œIk heb nog nooit een volledige HR intake uitgevoerd. Daarom ga ik de komende periode veel meekijken met Senior-collegaā€™s om te zien hoe hij of zij de vraagstelling doet en intakes inricht. Inhoudelijke kennis heb ik wel, maar de uitvraag voor een traject is minstens zo belangrijk. Voor mij is het belangrijk dat ik zelfverzekerd mijn eerste intake kan doen. Gelukkig biedt KWEEKERS mij die ruimte ook. De komende periode staat voor mij dus in het teken van volledig in mijn rol groeien. Daarna kijken we wel weer welke kansen zich binnen KWEEKERS voordoen. Met de groei die we op dit moment doormaken zullen er over een tijdje ongetwijfeld nieuwe kansen ontstaan waar we het bestaan nog niet van weten. Die groei past goed bij mijn ambities, dus ik zie mezelf hier zeker nog wel langere tijd werken.ā€

Anne voelt zich helemaal op haar plek bij KWEEKERS. Dat komt overigens niet alleen door de groei die we doormaken, hoor. Haar collegaā€™s en de cultuur zijn daarin minstens zo belangrijk. ā€œBinnen KWEEKERS zijn de KWEEKERSdagen echt heiligā€, zegt Anne. ā€œDat was al zo toen ik hier als trainee startte. Die dagen vind ik ook nodig. Je werkt namelijk allemaal aan andere projecten, vaak op locatie of thuis. Daarom werk je niet dagdagelijks met elkaar samen en heb je dus niet met alle collegaā€™s evenveel contact. Daarnaast heeft het KWEEKend voor mij echt een meerwaarde. Dat voelde voor mij echt alsof je met zijn allen een paar dagen weg bent. Het is super dat dit allemaal georganiseerd wordt.ā€

Wil jij ook weten wat de (door)groeimogelijkheden voor jou bij KWEEKERS zijn? Daar kom je het beste achter door een keer naarĀ Talent aan TafelĀ te komen en te kletsen met onze collegaā€™s. Dan hoor je de ervaringen uit de eerste hand! Je kan natuurlijk ook direct onze vacatures bekijken via de button hieronder.

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • RDW: 80% minder vragen over geregistreerde uren

  • KinderRijk gaat voor slimme financiĆ«le administratie in AFAS

  • EfficiĆ«ntere workflows bij Orga