5 dingen die je als AFAS-gebruiker moet weten over AI
Je telefoon corrigeert je typefouten voordat je ze zelf ziet. Je mailbox herkent spam beter dan jijzelf. En je agenda stelt automatisch een handig tijdstip voor een vergadering voor. Zonder dat je het doorhebt, helpt kunstmatige intelligentie je al dagelijks – op de achtergrond én steeds vaker op de voorgrond.
Toch voelt het voor veel mensen nog als iets groots, ontastbaar en technisch. Maar AI (artificial intelligence) is geen rocket science. Het is een hulpmiddel om je werk slimmer, sneller én menselijker te maken.
In deze blog lees je vijf dingen die je als AFAS-gebruiker wilt en moet weten over AI. Zo ontdek je waar de kansen liggen, wat je moet regelen én hoe je er op een laagdrempelige manier mee aan de slag kunt.
1. AI is geen doel, maar een middel
Veel organisaties willen ‘iets’ met AI – maar wat precies, dat is vaak nog vaag. Stan Paulides, Consultant en Product Owner AI, vertelt: “Wat we vaak zien – en dat is een fase waar we bij KWEEKERS zelf ook doorheen zijn gegaan – is dat organisaties een werkgroepje gaan maken. Vijf mensen krijgen dan bijvoorbeeld een Copilot-licentie en mogen hun bevindingen gaan opschrijven. Als je ze dan twee maanden later spreekt, zijn ze tot de conclusie gekomen dat dat toch niet is wat ze zoeken. Wat ze dan wel willen? Een AI-oplossing die specifiek aansluit bij hun eigen werk en uitdagingen.”
De kunst is om niet met AI-toepassingen aan de slag te gaan puur om niet ‘achter te lopen’, maar om écht te kijken welke processen slimmer en sneller kunnen door de inzet van AI-oplossingen. Stan: “Doordat we zelf de verschillende fases van werken met AI hebben doorlopen, kunnen we hier goed in adviseren en meedenken.”

2. AI maakt werk menselijker
Dit klinkt een beetje gek, hè? We horen en lezen juist steeds dat AI banen gaat overnemen. Ben jij bang dat AI je je baan kan kosten? We begrijpen je onzekerheid. En ja, AI gaat veel werk overnemen. Vooral saai en repeterend werk. Werk waar jij ook niet per se gelukkiger van wordt. Dus, laten we het omdraaien: als jij de baas bent van de AI-tool, dan maak je je werk juist leuker en menselijker!
Hoe dat er in de praktijk uitziet? Noor van Opstal, Consultant, legt uit: “Gebruik AI, maar houd de human-in-the-loop. Oftewel, laat de AI-assistent de vooranalyse doen, een voorbeeldstuk schrijven, of een voorstel doen, maar zorg dat een mens de controle doet en aanvult of aanpast waar nodig.”
De kracht van AI zit hem in ondersteuning: AI doet het voorbereidende werk, zodat jij je kunt richten op strategische keuzes, creativiteit of menselijk contact.

3. AI-geletterdheid is essentieel (en verplicht!)
Sinds februari 2025 moeten organisaties voldoen aan AI-geletterdheid. Dit is een verplichting uit de AI-verordening (uitgebreide wet voor het verantwoord ontwikkelen en gebruiken van AI door bedrijven, overheden en andere organisaties), waar de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op controleert vanaf augustus 2025.
Stan vertelt: “AI-geletterdheid houdt in dat iedereen binnen een organisatie die met AI werkt, de risico’s begrijpt en er veilig en bewust mee omgaat.” Het maakt dus niet uit of je hele specifieke AI-tools gebruikt of alleen met Jonas (de AI-functionaliteiten in AFAS) werkt – het is voor iedereen belangrijk om AI-geletterd te zijn.
Om je hierbij te helpen, hebben we een ouitgebreide AI-geletterdheid training ontwikkeld. Deze training bestaat uit interactieve modules die jouw medewerkers stap voor stap voorbereidt op veilig en compliant werken met AI-systemen. Ook ontvangen medewerkers na het voltooien van de training een certificaat als bewijs van hun AI-geletterdheid. Lees hier meer over de training.
4. AI is al geïntegreerd in AFAS-workflows
Wist je dat er in AFAS al AI-functies beschikbaar zijn onder de naam ‘Jonas’? Dit zijn slimme functies die je helpen om sneller en makkelijker te werken. Noor licht een aantal functies toe:
- Voorraadanalyse
“Door Jonas maandelijks naar voorraadmutaties te laten kijken, krijg je sneller en beter inzicht in artikelen met een hoge of juist lage doorloopsnelheid. De inkoopafdeling kan hier vervolgens bestellingen op afstemmen, zonder tijd kwijt te zijn aan de analyse.”
- Contractbeoordeling
“Sluit je organisatie een contract af bij een leverancier? Dan kan Jonas op basis van een aantal voor gedefinieerde regels beoordelen of het contract valt binnen de gestelde regels. Zo zit je niet vast aan afspraken die de organisatie normaliter niet maakt of niet mag maken.”
- Sollicitaties analyseren
“Ontvangt je organisatie een CV en motivatiebrief van een potentiële kandidaat? Dan kan Jonas deze analyseren op relevantie, kwalificaties en andere bijzonderheden die recruiters vooraf kunnen instellen.”
- Schrijfhulp
“Veel organisaties hebben een ticketingsysteem voor hun klanten, zodat klanten altijd vragen kunnen stellen. Staan daar typefouten in of zijn de zinnen te moeilijk geschreven? Dan komt dit onprofessioneel over. Jonas kan reacties herschrijven zonder de informatie te verdraaien, waardoor de reacties beter worden.”
Let wel op! Deze functies staan niet automatisch aan, dus ze moeten eerst aangezet en ingericht worden. Hier vind je de uitleg van AFAS over het activeren van Jonas. Kom je er niet uit? Dan helpen we je natuurlijk graag, zodat je sneller met Jonas aan de slag kan.
5. Denk groot, begin klein en leer snel
Tot slot kan het verleidelijk zijn om meteen grootse AI-plannen te maken. Maar de beste resultaten bereik je door eerst klein te beginnen.
Stan: “Ga met één proces aan de slag. Daar leer je van en dan breid je het verder uit.”
Zo voorkom je dat je organisatie grote investeringen doet die je er niet uit gaat halen. Of dat je juist blijft wachten op het ‘perfecte’ AI-idee, terwijl je door het aanpakken van één concrete casus op korte termijn al tijdwinst bereikt. Kleine stappen zorgen ook voor vooruitgang!
Meer weten over AI-geletterdheid, Jonas of concrete toepassingen in jouw processen?
Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.
