Van AFAS conversietool naar Koppelplatform

Onschuldig begonnen, maar tegenwoordig van grote toegevoegde waarde

Je kent ze wel, de handmatige handelingen die je steeds moet uitvoeren en waar iedereen altijd tegenop ziet. Er is weinig zo saai als het twee keer moeten invoeren van dezelfde gegevens omdat je twee systemen niet met elkaar kunnen communiceren. Hoe fijn zou het zijn als deze systemen wel leren communiceren? Dat kan d.m.v. de U-Turn. Maar, hoe zijn we ooit begonnen aan dit product? Dat lees je hier!

De U-Turn is ooit heel onschuldig ontstaan onder het genot van een drankje. In die tijd waren we veel bezig met conversies, het overzetten van gegevens uit een vorig ERP systeem naar AFAS. Hier kwam veel handmatig invoeren of importeren bij kijken, dus gingen we filosoferen: hoe kan het handiger, slimmer, sneller en simpelweg beter?

Toen is de U-Turn ontstaan: een tool die het mogelijk maakte om gegevens uit het oude systeem automatisch over te zetten naar het nieuwe systeem. Zo bespaar je enorm veel tijd en werk je een stuk efficiënter en sneller. Geautomatiseerde conversies zijn ook een stuk minder foutgevoelig dan handmatige conversies. Zo draagt de U-Turn dus bij aan betere conversies.

Daar bleef het niet bij

Zodra de U-Turn zichzelf had bewezen als waardevolle tool tijdens conversies begonnen we ons nog iets af te vragen: Wat nu als we de U-Turn ook voor het automatiseren van dagelijkse handelingen kunnen inzetten? Dan zouden we daarmee nog meer tijd en werk besparen, waardoor medewerkers meer tijd overhouden voor andere werkzaamheden.

De eerste stap was om te gaan ontdekken wat dat binnen AFAS Profit zou kunnen betekenen. Snel daarna werden ook de mogelijkheden om te koppelen met andere applicaties gerealiseerd. Hierdoor kunnen nog meer dagelijkse handelingen geautomatiseerd worden.

In veel sectoren komen ze mensen en dus ook tijd tekort. Door handmatige processen te verminderen blijft er meer tijd over voor andere werkzaamheden, wat ook de werkdruk verlaagd. Het automatiseren van dergelijke processen zorgt ervoor dat de kracht van mensen beter ingezet kan worden: het analytisch en controlerend kijken naar processen. Zo waarborg je een betere kwaliteit en hogere snelheid van processen.

De komende tijd met U-Turn

Ook de komende tijd zullen we verder ontwikkelen aan de U-Turn om het automatiseren van processen nóg beter te laten verlopen. Ik wil eigenlijk naar een punt toe waarop we enerzijds de snelheid van het ontwikkelen van koppelingen nóg hoger kunnen krijgen. Anderzijds vind ik documentatie een belangrijk punt. Door te documenteren welke stappen er gezet worden en welke keuzes er gemaakt worden, wordt de tool nog toegankelijker voor een grotere groep en zijn koppelingen beter overdraagbaar aan collega’s.

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • Wet & regelgeving 2024: wat verandert er in in HRM & Payroll?

  • We gaan testen. Help!

  • Werkgebonden personenmobiliteit: maak je klaar voor CO2-reductie