Keep the core CLEAN

Werken op een manier die onderhoudsvriendelijk, duurzaam en toekomstbestendig is

Je wilt zoveel mogelijk gegevens en processen in één informatiesysteem vastleggen zodat je over een integraal klantbeeld beschikt. Maar wat doe je als je meer wil vastleggen dan waarvoor de software bedoeld is? Bij KWEEKERS geloven we in de filosofie ‘keep the core clean’. Oftewel; leg in je kernsysteem alleen informatie vast waar het voor bedoeld is en zoek voor alle andere informatie een andere plek. 

Als bedrijf wil je dat je medewerkers alle informatie rondom klanten en processen makkelijk kunnen terugvinden zonder onnodig te zoeken. Zo hebben ze een integraal klantbeeld en kunnen ze makkelijk en efficiënt werken. Wanneer de klant- en procesinformatie verspreid is over verschillende bronsystemen, vergroot je de kans op fouten omdat het overzicht ontbreekt.

Software misbruiken

Maar wat doe je als niet alle informatie of processen makkelijk in dat bronsysteem passen? Soms wordt software ingezet voor processen waar het eigenlijk niet voor bedoeld is, enkel met als doel om het proces en/of die gegevens toch vast te leggen. Maar doordat de software voor iets anders bedoeld is, past het net niet helemaal. Er ontbreken bijvoorbeeld velden, dus stap je over op vrije inrichting om de gewenste gegevens vast te kunnen leggen. En hoewel je daardoor wel kunt digitaliseren, kan je slechts in beperkte mate automatiseren.

Werkbaarheid komt in het gedrag

In sommige gevallen gaat het om zoveel extra velden dat het onwerkbaar is om die in je ERP-systeem vast te leggen. Zo ontwikkelden wij recent een calculatiemodule voor LTO Noord. Zij gebruiken honderden verschillende parameters om de jaarlijkse contributie van hun leden te berekenen. Zoveel extra velden wil je niet in een ERP-pakket zoals AFAS vastleggen, want dat gaat ten koste van de werkbaarheid van het systeem.

Extern automatiseren en synchroniseren

Hoe meer extra velden er aangemaakt worden, hoe trager een systeem wordt en hoe minder makkelijk te onderhouden. En veel van de beoogde berekeningen zijn ook niet te automatiseren met AFAS. Met het low-code platform van Mendix bouw je snel een module waarin je zulke gegevens wel makkelijk vastlegt en de bijbehorende berekening eenvoudig automatiseert. Mendix zorgt er vervolgens ook voor dat het resultaat automatisch in AFAS komt, waardoor het integrale klantbeeld in tact blijft.

Met een leeg canvas beginnen

Door zo’n proces buiten je core systeem te automatiseren, kun je met een leeg canvas beginnen en de software op de meest optimale manier inrichten. Voor Becx Verhuur hebben we op die manier een verhuurapplicatie ontwikkeld. Alle basisdata zoals klanten en voertuigen is geborgd in AFAS en ook de facturatie verloopt via AFAS. Alle systemen kunnen informatie bij elkaar ophalen en synchroniseren. Hierdoor hoeft een klant of een voertuig nog maar op één plek te worden aangemaakt, want door de koppelingen staat het direct in de andere systemen. Zo maakt Becx veel beter gebruik van de kracht van het systeem van AFAS.

Onderhoudsvriendelijk en toekomstbestendig

Met Mendix versimpel je zulke bedrijfsspecifieke processen doordat je ze niet hoeft aan te passen aan de mogelijkheden van het ERP-pakket. Mendix fungeert als flexibele schil om dit pakket heen. Zo hou je het kernsysteem, ofwel de core, clean. Je vervuilt het niet met gegevens die daar niet thuis horen of naadloos inpassen. De resultaten worden door Mendix automatisch vastgelegd in je core systeem. Zo beschik je steeds over een integraal klantbeeld. En werk je op een manier die onderhoudsvriendelijk, duurzaam en toekomstbestendig is.

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • Mendix on top of AFAS maakt een sprong vooruit

  • Wet & regelgeving 2024: wat verandert er in in HRM & Payroll?

  • We gaan testen. Help!