Als ondernemer gun ik iedere ondernemer een crisis

“Ik gun elke ondernemer een crisis”

Ondernemen is risico nemen en af en toe ook risico lopen. Bij ondernemen zijn er een aantal dingen onvermijdelijk. Een daarvan zijn crisissen. Ook ik ben er een aantal tegen gekomen de afgelopen 6 jaar met KWEEKERS. Het belangrijkste is dat je ervaart dat je er beter uit komt, want daar zijn crisissen voor. Met deze gedachte als ondernemer over ondernemen, en die ik graag met je wil delen, gun ik iedereen een crisis.

Een grote crisis die ik als ondernemer mee heb gemaakt, had te maken met vertrouwen. Een belangrijke partner was het vertrouwen in KWEEKERS verloren en dat moest, uiteraard, teruggewonnen worden. In zo’n situatie wordt je gedwongen om een stapje terug te doen en jezelf nog eens achter je oren te krabben.

Een crisis zet zaken in perspectief

Een crisis dwingt je indirect om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Zo zijn wij in het geval van de bovengenoemde crisis nog eens gaan kijken waar we ons nu écht op wilden focussen met KWEEKERS. Het antwoord daarop? Kwaliteit.

Door onszelf te hergroeperen hebben we uiteindelijk het vertrouwen van de belangrijke partner teruggewonnen en kregen we ook nog eens een betere visie op waar we precies heen willen als organisatie. Dit bewijst dus weer: Je komt altijd beter uit een crisis.

Een bekend verhaal voor velen: de coronacrisis

Een ander bekend voorbeeld wat veel ondernemers ongetwijfeld hebben meegemaakt: de coronacrisis. Door de plotselinge veranderingen in de wereld speelde er veel binnen de organisaties van onze klanten. Dat resulteerde dan ook in het uitstellen of zelfs annuleren van projecten, waardoor ineens onze agenda een stuk leger werd. Dit had een enorme impact op ons als KWEEKERS en hierdoor moesten we wederom hergroeperen. Door de eerdere ervaring met crisissen zijn we, achteraf gezien, goed omgegaan met deze situatie. Door het maken van een plan, kregen we grip op de situatie. Het vertrouwen en de wendbaarheid waren aanwezig om op dat moment harde keuzes te maken die uiteindelijk positief zijn uitgepakt. Weer een crisis waar we sterker uit zijn gekomen!

Hoe ga je dan met zo’n crisis om?

Na een crisis ga je heel anders in de wedstrijd staan. Als je iets heel belangrijk vind en dat komt op het spel te staan, dan ga je ineens op een andere manier tegen dingen aankijken. Je mindset verandert en daar kun je heel veel van leren.

Een van de belangrijkste dingen bij het omgaan met een crisis is én blijft communiceren. Dit is wat ik daarin heb ervaren:

  • Zorg dat je weet met wie je te maken hebt en wat er in de ander om gaat. Stop energie in het leren kennen van elkaar, zo kom je er namelijk achter of de neuzen dezelfde kant op staan. Dit is iets wat veel energie kost, maar het is het zeker waard.
  • Neem de tijd om elkaar te begrijpen. Iedereen heeft andere belangen en zorg ervoor dat je je daar bewust van bent. Alleen zo leer je elkaar begrijpen en krijg je alle neuzen dezelfde kant op.
  • Een plan, hoe simpel het ook klinkt, is enorm belangrijk. Zo weet je waar je aan toe bent, gaat iedereen dezelfde richting op en heb je een gezamenlijk doel.

Ik gun iedereen een crisis. Eentje waar je vervolgens beter uit gaat komen! 😉

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat je inspireren

We hebben nog wat andere suggesties voor je om te lezen:

  • Mendix on top of AFAS maakt een sprong vooruit

  • Wet & regelgeving 2024: wat verandert er in in HRM & Payroll?

  • We gaan testen. Help!